واتسآپ، دامی جدید برای عوامفریبی دینی و مذهبی/ تحقیر و مسخره کردن آیات و احادیث توسط نادانها
ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات – یادداشت سردبیر:
بسم الله الرحمن الرحیم – اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
سلام بر دوستان و کاربران گرامی؛
تعجب است که چرا هر تکنولوژی و امکان جدیدی که در عرصهی ارتباطات اجتماعی به کشور ما میآید، ابتدا و بیش از همه جهت ضد تبلیغ علیه دین و نیز ایجاد انحراف و عوامفریبی مورد استفاده قرار میگیرد! و اکنون واتس آپ ...!
روش کار و تشکیل گروهها در زیر مجموعهی سرگروهها در واتسآپ، درست مانند عملکرد سازمان منافقین در ابتدای سازماندهی تشکلهای خیابانی میباشد. البته در تشکیل گروه و زیر مجموعهها حرفی نیست، هر مجموعهای میتواند با هر هدفی (از خوب و بد) این کار را انجام دهد؛ در ضد تبلیغ علیه دین، مذهب، انقلاب اسلامی، نظامی جمهوری اسلامی ایران و دشمنی با این کشور و ملت نیز حرفی نیست، چرا که کار دشمن همین است و اگر نکند جای تعجب است! بلکه مشکل افتادن مذهبیها و به ویژه مذهبیهای عوام، به این دام مهلک است. تا آنجا که حضور برخی از مؤمنین و صالحین (از زن و مرد)، که اتفاقاً اهل فکر و مطالعه نیز هستند، در این دام، دیده شده است.
با آمدن واتسآپ، هر کسی احساس میکند که مفسر، محدث، فقیه و مجتهد شده است و وظیفه دارد اسلام را با درج آیات و ترجمههای غلط، یا نشر احادیث غیر صحیح و اغلب من درآوردی تبلیغ نماید که البته هیچ اثری به جز نشر و رواج خرافه برای عدهای – ایجاد شبهه برای عدهای دیگر و نیز تحریک حسّ تنفر نسبت به دین و مذهب در بسیاری دیگر از مخاطبین ندارد.
به عنوان مثال: به چند نمونهی رایج اشاره میشود:
الف – از شدت بیسوادی، فرق قرآن و دعا را تشخیص نمیدهد، حتی نمیداند که بندهای دعا را «فراز» میگویند و نه «آیه»، بعد در «فضیلت آیات دعای جوشن کبیر» مینویسد:
آیه 18 – اگر با رییس و رؤسا کار دارید مفید است؛ آیه 87 – برای رفع قلنج؛ آیه 88 برای سرخک؛ آیه 89 – برای دفع باد زرد – آیه 90 – برای دفع باد سفید؛ آیه 93 برای کمر درد شدید و ...؛
نویسندگان، نشر دهندگان و باورکنندگان، ارزش این دعای عظیمالشأن را که جبرییل فرود آورده است را به حد یک دکان عطاری و آثار عرق کاسنی و آب ترب و ... پایین آورده و عدهای هم گمان میکنند که با ارسال این اراجیف به دیگران، در نشر اسلام کوشیدهاند(؟!)
ب – دیگری به نقل از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله نوشته بود: هر کس سوره جمعه را بخواند، ده برابر کسانی که در نماز جمعه شرکت میکنند و نیز کسانی که در شهرهای مسلمان نشین زندگی میکنند، اما به نماز جمعه نمیروند ثواب میبرد!
خُب، شنونده باید عاقل باشد و بفهمد که هدف چیست؟ یعنی چرا به نماز جمعه میروید، نروید و در خانههای خود نشسته و سوره جمعه را بخوانید تا ده برابر ثواب ببرید!
ج – دیگری به عنوان حدیث نوشته بود: هر کس سوره منافقون را بخواند، از شک و نفاق در دین دور میماند، و اگر این سوره را بر دُملهای خود بخواند، از بین میرود!
د – آن یکی نوشته بود: در حدیث آمده که هر کسی صلواتی بفرستد، تا سه روز برای او گناهی نوشته نمیشود! یعنی کافیست برود یک صلوات بفرستد و بعد سه روز با خیال راحت هر غلطی که میخواهد بکند، چون نوشته نمیشود! و ... .
آیا اسلام که دین عقل، شعور، فطرت، منطق، وحی و علم میباشد، این است؟! یا فرصتی برای مسخره کردن دین، قرآن، ادعیه و آموزههای اسلامی، آن هم توسط بسیاری از جوانان و بزرگسالان مذهبی، اما بیبصیرت و عوام یافتهاند؟!
ملاحظات و تذکرات:
*- بستر تاخت و تاز دشمنان اسلام و مسلمین در جنگهای تبلیغاتی، روانی، فرهنگی و در یک کلمه «جنگ نرم»، جهالت و بیبصیرتی، دهنبینی و زودباوری عدهای عوام است، به ویژه عوامی که اصلاً وقت و حوصله برای یک کلمه سخن حق، حرف جدی و گفتار مسئولیتآور ندارند، اما به شدت مشتری بازار حرف مُفت هستند. همانها که اگر بگویید: یکبار در زندگی به مسجد بیایید و نماز جماعت بخوانید و یا به نماز جمعه بیایید و یا دقایقی به سخنان یک روحانی و عالم دینی گوش فرا دهید، مشمئز میشوند و هزاران اتهام میبندند، اما در آخر ماه صفر، شمع به دست، به در هفت مسجد در بسته، میکوبند؟!
*- مسلمانان و به ویژه شیعیان عزیز که باید دین را در مکتب علمی و بصیرت بخش اهل عصمت علیهمالسلام بیاموزند، برای مقابله با این پدیدهی خطرناک، اولاً به هیچ وجه اقدام به نشر این خرافهها ننمایند؛ ثانیاً هیچ کدام از آنها را به صرف این که در ابتدایش «قال» و در انتهایش منبعی درج کردهاند، قبول ننمایند، حتی اگر حدیث درستی باشد، چرا که سه کلمه حق مینویسند، تا در لابلا و یا ذیل آن، خرافههای ضد دین را رواج دهند.
در آموزههای اسلامی چنین تعلیم داده شده است که در فضای و شرایط سالم که اکثریت خوب، مؤمن و معتمد هستند، باید به همه اطمینان و اعتماد داشت، مگر آن که خلافش ثابت شود – اما در فضایی ناسالم و غبارآلود که اکثریت یا جوّ غالب آن نامطلوب، مشکوک و مضر هستند، باید به همه شک کرد، مگر آن که خلافش ثابت شود؛ و واتسآپ، فضایی از نوع دوم است.
درخواست:
از تمامی گروههای مذهبی که در واتسآپ حضور دارند، تقاضا میشود که از تمامی اعضای زیر مجموعه و مرتبطین با خود بخواهند که این متن را حتماً مطالعه کنند و در همان واتسآپ، از یک دیگر بخواهند که «جهت مقابله با این ضد تبلیغ و ترفند شوم در عوامفریبی، از نقل هر گونه حدیث یا توصیهی ذکر و ...، جداً خودداری نمایند.»
- تعداد بازدید : 5262
- 30 تیر 1393
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: یادداشت