«ایکس – شبهه»: همهی این بحثها را به وسط میکشند و به اصطلاح همهی این صغرا و کبراها را فقط برای همین سخن آخر میبافند که حکومت اسلامی و ولایت فقیه را به نوعی نفیکنند. دشمنان این نظام و ملت، از توسل به هیچ حیلهای برای ایجاد تشکیک و تزلزل در اذهان عمومی نسبت به حکومت اسلامی و ولایت فقیه فروگذار نمیکند، از انکار خدا و اسلام گرفته تا توسل به مباحث مهدویت و آن هم بر اساس اعتقادات شیعیان. اما در عین حال چون سؤالی است که طرح شده، پاسخ لازم است:
الف – معنای غیبت حضرت مهدی عج الله تعالی فرجهالشریف همین است که ایشان حضور دارند و امام نیز هستند و همهی امور «ولایت و امامت» را به انجام میرسانند به غیر از حکومت سیاسی. دقت شود که برای امام معصوم (ع) دو شأن وجود دارد: اولین آنها امامت و ولایت است که مردم چه بخواهند و چه نخواهند، ایشان امام و حجت الله و ولیالله الاعظم هستند. اما شأن دوم حکومت و رهبری سیاسی جامعه است که آن منوط به شعور و خواست مردم است. که در علم سیاسی امروز نام «مقبولیت» بر آن نهادهاند. یعنی مردم باید به این حکومت گردن نهند و اگر ندهند، حکومت معنا پیدا نکرده و محقق نمیشود و دیگران به جای امام معصوم بر مردم حکومت خواهند و بر سر مردم همین میآيد که میبینیم.
چنان چه حضرت علی علیهالسلام امام و ولیالله بودند، اما چون مردم نخواستند، 25 سال حکومت نکردند و هم چنین دیگر امامان (ع) حکومت نکردند.
ب – اما، امام معصوم (ع) چه آشکار باشند و چه نهان، مسلمین هیچ چارهای جز پذیرش حکومت اسلامی و اقدام برای استقرار آن بر جامعهی خود ندارند. چرا که حکومت اسلامی، یعنی حکومت قوانین الهی به جای قوانین وضع شده از سوی مستکبران و کافران برای ادارهی بشر. و مسلمان، اگر مسلمان است، باید از قوانین الهی [در هر موضوعی] تبعیت و اطاعت داشته باشد. به این قوانین در اصطلاح امروزی میگویند «فقه». در واقع حکومت اسلامی یعنی «پدیرش حکومت فقه اسلام» به جای «فقه غرب، شرق و یا ...». و «ولایت فقیه» همین معنا را دارد. لذا هر کشور و ملتی «ولایت فقیهی» دارد، منتهی «ولایت» آنها منطبق با «فقه» آنهاست. چنان امام (ره) فرمود: دیانت ما عین سیاست ما است. و عکس آن هم صادق است. یعنی سیاست ما عین دیانت ماست. و برای همه همین طور است. یعنی سیاست هر کسی عین دیانتش و دیانت هر کسی عین سیاستش است.
پس، اگر حکومت فقه اسلام و ولایت فقیه اسلامی برگزیده و حاکم نگردد، حکومت غیر اسلامی و ولایت فقیه غیر مسلمان استقرار خواهد یافت. لذا نه تنها «غیبت یا ظهور و حضور علنی» و نیز «ولایت باطنی یا ولایت ظاهری» منافاتی با حکومت اسلامی و ولایت فقیه ندارد، بلکه حتی ظهور هم که إن شاء الله محقق شود، باز «ولایت فقیه» باقی است. حضرت مهدی سلام الله علیه «ولی الله الاعظم» هستند و به اقصی نقاط عالم نمایندگانی اعزام میدارند که آنها «ولی فقیه» خواهند بود. و در نهایت آن که «انتظار» یعنی مسلمانان قیام کنند، حکومتهای جور و کفر را ساقط کنند، حکومت اسلامی را جایگزین کنند، تبعیت فقه اسلامی را گردن نهند و خود را برای ظهور و حکومت جهانی آماده سازند.
کلمات کلیدی:
سیاسی