پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
شاید به او چنین آموخته باشند، اما به مسلمان چنین آموخته نشده است! آری، بهشت و جهنم، مقصد و ظهور حقیقت و نتایج مواضع و عملکردهای ما هستند، اما نه این که وجود نداشته باشند و فقط حالات درونی ما باشند. خداوند متعال نیز خالق، مالک و ربّ العالمین است، نه یک نفرِ با چوب نشسته! به ما مسلمانان اینها را از قرآن کریم آموختهاند. پس باید دید که نویسنده، کجا و از چه کسانی تعلیم دیده است؟!
کجای این بافتههای اوهامی و ذهنی، حرفهای "انگیزشی و مثبت" میباشد؛ در حالی که سراسر نفی معاد و صریح آیات قرآن مجید میباشد؟!
●- میدانید که در فضای مجازی، ضمن مطالب خوب، فرافکنی گستردهای علیه توحید، معاد و کل اسلام میشود؛ اما مهم این است که مدعی باید استدلال یا استناد داشته باشد، نه این که او هر چه دلش خواست بگوید، سپس مخاطبان به دنبال دلایل صحت یا سقم و یا پاسخ بروند! آیا کسی که مدعی میشود: «بهشت و جهنم حالات درونی ما هستند!» دلیل عقلی، علمی و تجربی دارد و یا وحی جدیدی به او نازل شده است؟!
●- اگر چه نویسنده هنوز نمیداند که "پری" به "جنّ" گفته میشود و نه به فرشته! اما، آیا وجود فرشتگان در بهشت و آتش در جهنم را مثل خرافهها و قصهها، از کودکی به ما گفتهاند، و یا صریح آیات قرآن کریم میباشند؟! پس، مدعی حتی قرآن کریم را نخوانده است و اساساً اعتقادی ندارد.
در مورد اصل معاد و بهشت و جهنم، به چند نکته باید دقت شود:
الف – شناخت و اعتقاد به معاد [حیات اخروی]، پس از اعتقاد به توحید، مطرح میشود. پس کسی که به خداوند سبحان اعتقادی ندارد، به معادش نیز اعتقادی نخواهد داشت، و کسی که به معاد اعتقادی نداشته باشد، به خدا و رسولش هم ندارد.
ب – اصل وجود معاد، با "عقل = دلایل عقلی"، شناخته میشود؛ چرا که وقتی میبینیم در همین عالَم طبیعت، هیچ ذره و اتمی بیهوده نیست و هر حرکتی در پی مقصدی مشخص و معلوم روان است و هر کاری نتایج متناسب با خود را دارد؛ معلوم میشود که کلّ عالَم هستی نیز پوچ، رها، سرگردان و بیمقصد و مقصود آفریده نشده است و حتماً باید معادی برای انسانهای باشد. و البته کسی که به توحید شناخت و اعتقاد دارد، میداند که خداوند سبحان، کار پوچ و عبث نمیکند، لذا اگر معادی در کار نباشد، نه فقط خلقت پوچ و بازی خواهد بود، بلکه فرستادن رسولان، کتاب، امرها، نهیها، بشارتها و انذارها، همه پوچ و بیهوده خواهند بود.
«أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ * فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ» (المؤمنون، 115 و 116)
ترجمه: آيا گمان كرديد شما را بيهوده آفريدهايم، و بسوى ما باز نمىگرديد * خداوندى كه فرمان رواى برحق است، والاتر از آن است كه چيزى را بيهوده بيافريند هيچ خدايى جز او نيست، پروردگار آن عرش ارجمند است.
ج – اگر کسی مدعی باشد که خدای خالق و ربی وجود دارد، اما معاد و بهشت و جهنم وجود ندارد، نه تنها به او تهمت کار عبث زده است، بلکه خداوند سبحان را به "ظلم" نیز متهم نموده است و این افترای بزرگی است. چرا که مساوی شدن همه چیز در آخر، یعنی "ظلم"؛ و او "سبحان" و بری از هر عیب و نقصی میباشد، چه رسد به "ظلم"!
«قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (المائدة، 100)
ترجمه: بگو: «(هيچ گاه) ناپاك و پاك مساوى نيستند؛ هر چند فزونى ناپاكها، تو را به شگفتى اندازد! از (مخالفت) خدا بپرهيزيد اى صاحبان خرد، شايد رستگار شويد!
د – اما این دلایل عقلی، فقط برای شناخت و قبول اصل "معاد" میباشد، ولی این که آنجا چه خبر است، بهشت چگونه جایگاهی است و جهنم چیست و در آن چه میگذرد؟ نه با براهین عقلی قابل اثبات است و نه کسی رفته و بازگشته که از تجربیات خود بگوید؛ بلکه فقط با "خبر = وحی" قابل اطلاع و شناخت میباشد. لذا فقط مؤمنان به توحید، رسالت و وحی، از اخبار قیامت، بر طبق آیات و احادیث، اطلاع و آگاهی مییابند و البته چون اصول را شناخته و باور نمودهاند، این اخبار را نیز میپذیرند؛ و مابقی یا انکار میکنند و یا عرق در اوهام خود میشوند.
اخبار قرآنی:
نه تنها بهشت و جهنم، قصههای خیالی و اساطیری نیست که از کودکی به ما آموخته باشند، بلکه صریح آیات قرآن کریم میباشد و آن چه که مدعی گفته، یا همه بافتههای اوهام ذهن بیمار خودش است، و یا میداند و عمداً انکار و تکذیب و تحریف میکند!
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا *
- بگو: «آیا به شما خبر دهیم که زیانکارترین (مردم) در کارها، چه کسانی هستند؟
الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا *
- آنها که تلاشهایشان در زندگی دنیا گم (و نابود) شده؛ با این حال، میپندارند کار نیک انجام میدهند!»
أُولَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا *
- آنها کسانی هستند که به آیات پروردگارشان و لقای او کافر شدند؛ به همین جهت، اعمالشان حبط و نابود شد! از این رو روز قیامت، میزانی برای آنها برپا نخواهیم کرد!
ذَلِكَ جَزَاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُوا وَاتَّخَذُوا آيَاتِي وَرُسُلِي هُزُوًا *
- (آری،) این گونه است! کیفرشان دوزخ است، بخاطر آنکه کافر شدند، و آیات من و پیامبرانم را به سخریه گرفتند!
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا *
- امّا کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، باغهای بهشت برین محل پذیرایی آنان خواهد بود.
خَالِدِينَ فِيهَا لَا يَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلًا *
آنها جاودانه در آن خواهند ماند؛ و هرگز تقاضای نقل مکان از آن جا نمیکنند.
فرشتگان در بهشت:
«جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بَابٍ» (الرّعد، 23)
ترجمه: (همان) باغهای جاویدان بهشتی که وارد آن میشوند؛ و همچنین پدران و همسران و فرزندان صالح آنها؛ و فرشتگان از هر دری بر آنان وارد میگردند.
حوریان [که بانوان مؤمنه در رأس آنها میباشند] در بهشت:
«مُتَّكِئِينَ عَلَى سُرُرٍ مَصْفُوفَةٍ وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِينٍ» (الطّور، 20)
ترجمه: این در حالی که بر تختهای صفکشیده در کنار هم تکیه میزنند، و «حور العین» را به همسری آنها درمیآوریم!
آتش در جهنم:
«بَلَى مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» (البقره، 1)
ترجمه: آری، کسانی که کسب گناه کنند، و آثار گناه، سراسر وجودشان را بپوشاند، آنها اهل آتشند؛ و جاودانه در آن خواهند بود.
●- و البته دهها آیۀ دیگر در هر مورد از اخبار بهشت و جهنم.
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی.
پرسش:
شخصی که با تازگی در فضای مجازی مطرح شده میگوید: «از بچهگی به ما آموختهاند که در بهشت پریان و حوریان و در جهنم آتش وجود دارد. اما بهشت و جهنم حالات درونی ما میباشد!»
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/belief/11157.html
کلمات کلیدی:
اعتقادی معاد