در ادامه این مطلب آمده: او مدعی شده تا کنون هیچ یک از علمای شیعه نتوانستهاند جواب دهد؟ اگر میتوانند ما را مقابل میلیونها نفر شیعه و سنّی کنف کنند. سپس طی 15 سؤال در مورد حقانیت و فضیلت تک به تک اهل بیت (ع) روایاتی از شیعه خواسته که به نقل از پیامبر اکرم (ص) باشد و خلاصه نتیجه گرفته بود که شیعه ربطی به اهل بیت (ع) ندارد.
ایکس – شبهه: هر حدیثی که به نقل از پیامبر اکرم (ص) و در موضاعات گوناگون، از اصول دین گرفته تا فروع، فقه و احکام، از اخلاقیات گرفته تا سیاسات و ...، هیچ کدام با وحی به دست نیامده و خودشان نیز از پیامبر اکرم (ص) نشنیدهاند و قطعاً همه بیان ائمه اطهار (ع) است که از رسول اکرم (ص) نقل نمودهاند.
بیتردید وی از اهل سنّت نیست. چرا که اولاً هیچ یک از علمای اهل سنّت چنین ادعای احمقانهای نمیکنند و ثانیاً این شبکههای وهابی نیز با علمای اهل سنّت کاری ندارند و اساس کارشان علیه شیعه، سنّی و کل اسلام است، منتهی چون میدانند وهابیّت و وهابیّون منفور همه مسلمانها هستند، به نام آنها ضد تبلیغ میکنند تا در راه هدف اصلیشان که ایجاد و تشدید اختلاف بین مسلمین است نیز گامی برداشته باشند.
در عین حال با یک تذکار مختصر، به پاسخ نیز اشارهای میشود:
الف – «علمای شیعه جواب نمیدهند»، خیلی فرق دارد با «نمیخواهند جواب بدهند»، نه این که نمیتوانند جواب دهند. وگرنه ما نیز پاسخ تمامی سؤالات و شبهات سُست و بیمنطق آنان را میدانیم، چه رسد به علمای شیعه.
اینها چون هیچ شناختی از اسلام [چه تشیع و چه تسنن] ندارند و فقط هوچیگر هستند، امید دارند که علمای شیعه نیز با دو تا تهدید یا تحریک ژورنالیستی، زود خود را مخاطب آنان قرار دهند تا اهداف بعدیشان محقق گردد. اگر قرار بود علمای شیعه (و حتی تسنن) منفعل این بچهبازیهای عوافریبانه شوند، تا کنون نه تنها از تشیع، بلکه اساساً از اسلام چیزی باقی نمیماند.
ب – هدف و کار یک عالِم [چه شیعه و چه سنّی]، کِنِف کردن نیست. بلکه تعلیم، آموزش، روشنگری و تذکار است. همین که هر چه داد و بیداد میکنند کسی محل نمیگذارد، خودش کِنِف شدن است. لذا خودشان مکرر خودشان را کِنِف میکنند و هیچ نیازی نیست که دیگران زحمتی در این خصوص بکشند. اگر ما نیز پاسخی ایفاد میکنیم، به احترام سؤال کاربر و اطلاع سایر کاربران گرامی است و نه پاسخ دادن به آنها یا به اصطلاح خودشان کِنِف کردنشان.
ج – کسی که مدعی میشود امامان شیعه یک حدیث به نقل از پیامبر اکرم(ص) نقل نکردهاند، معلوم میشود که به عمرش حتی یک کتاب هم نخوانده که هیچ، لحظهای هم زحمت تفکر به خود نداده است. پولی گرفته و دهانی باز کرده و چیزی میگوید. با صحّت و سقماش هم کاری ندارد.
د – اگر در فضیلت اهل بیت (ع) به نقل از پیامبر اکرم (ص) تردیدی دارند، دست کم کتب معتبر اهل سنّت را مطالعه کنند و با علمای آنان به مباحثه بنیشینند و چیزی بیاموزند، اما اگر راجع به تشیع و شیعه تردید دارند، سؤال اینجاست که حالا اگر ما صدها و هزاران روایت اهل بیت (ص) که از پیامبر اکرم (ص) حدیث کردهاند را بیاوریم، قبول میکنند؟!
بدیهی است که کار آنها این نیست که بخوانند، بدانند، بیدار و هوشیار شوند، آگاه و بصیر گردند و ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند، وگرنه خودشان به هزاران روایت و حدیث موجود دسترسی دارند. کار آنها ضد تبلیغ و آن هم بر اساس اصطلاح قرآنی «حرف مُفت» است. خداوند متعال در کلام وحی فرمود: یک عده جاهل مشتری حرف مفت هستند و داد و ستدشان برای ایجاد انحراف و اعوجاج همین «حرف مُفت» است:
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَیتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ» (لقمان، 6)
ترجمه: و برخى از مردم كسانىاند كه سخن بیهوده را خریدارند تا [مردم را] بى[هیچ] دانشى از راه خدا گمراه كنند و [راه خدا] را به ریشخند گیرند براى آنان عذابى خواركننده خواهد بود.
چند حدیث به عنوان نمونه:
*- یا علی! خداوند متعال را نشناخت به حقیقت شناختش جز من و تو، و تو را نشناخت آن گونه که حق شناخت توست، جز خدا و من.» (منبع اهل سنت: مناقب ابن شهرآشوب، ج 3، ص 268)
*- حضرت علی (ع) در تبیین غدیر فرمود: سلمان از پیامبر اکرم (ص) پرسید: آیا ولایت علی همانند ولایت شما است؟ پیامبر پاسخ داد: آری. ولایت او همانند ولایت من است. هر کس من صاحب اختیارتر و سزاوارتر به او از خودش هستم علی نیز صاحب اختیارتر به او از خودش میباشد. (صدوق، کمالالدین، ج 1)
*- علی (ع) فرمود: رسول ا... (ص) به فاطمه فرمودند: خداوند از غضب تو غضب میكند و از خشنودی تو خشنود میشود. (مستدرك الصحیحین ج3 ص153-اسدا لغابه ج5 ص522)
*- حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) فرمودند: رسول ا... (ص) فرمود خداوند عزوجل دخترم فاطمه (س) و فرزندانش و محبینش را از آتش بریده است به همین خاطر فاطمه نام نهاده شده. (ذخائر العقبی ص 26 )
*- حضرت زهرا(علیها السلام) خطاب به خلیفه اوّل و دوّم فرمود: آیا اگر حدیثى را از پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) نقل كنم به آن عمل خواهید كرد؟ گفتند: آرى.
فرمودند: شما را به خدا آیا نشنیده اید كه پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمودهاند:«خشنودى فاطمه خشنودى من، و خشم فاطمه خشم من است، هر كه دخترم فاطمه را دوست بدارد مرا دوست داشته، و هر كه فاطمه را خشنود سازد مرا خشنود ساخته، و هر كه فاطمه را خشمگین نماید مرا خشمگین نمود هاست»؟ گفتند: آرى، چنین حدیثى را از پیامبر خدا (ص) شنیدهایم.
فرمود: من هم خدا و فرشتگان را گواه میگیرم كه شما دو نفر مرا خشمگین نمودید و خشنودم نساختید، و چون پیامبر (ص) را ملاقات نمایم حتماً از شما به او شكایت خواهم نمود. (الامامه والسیاسه ,ج 1, ص 14)
*- علی بن موسی الرضا(ع) به نقل از رسول اعظم (ص) در معرفی امام مهدی (عج) فرمودند: الْمَهْدِی مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ كُنْیتُهُ كُنْیتِی أَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقا ...» یعنی: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: مهدى از فرزندان من است اسم او اسم من و كنیه او كنیه من است، از نظر قیافه و اخلاق شبیهترین مردم به من است...»
اما لازم است دست کم دو حدیث از اهل سنّت در فضیلت اهل بیت (ع) نقل کنیم که دیگر وهابیّت خود را به آنها نچسباند.
*- «ابوبکر صدیق به علی بن ابی طالب رسید، پس ابوبکر در روی علی تبسّم کرد. علی پرسید: سبب تبسّم تو چیست؟ گفت: شنیدم پیامبر را که میگفت: هیچ کس بر صراط نمیگذرد جز کسی که علی برایش جواز عبور صادر کرده باشد» (ابن المغازلی شافعی در ص119 مناقب علی بن ابی طالب)
*- «ابوبكر گفت: رسول خدا در خیمه بر فرشی عربی نشسته و تكیه داده بود. علی و فاطمه و حسن و حسین نیز در خیمه بودند، فرمود: ای مسلمانان، هر كس با اهل خیمه دوست باشد من با او دوست هستم و هر كس با آنان دشمن باشد من با آنان دشمنم. آنان را دوست ندارد مگر آن كه ولادتی پاك دارد و دشمن نیست با آنان مگر آن كه ولادتی ناپاك دارد»- (العاصمی المكی، عبد الملك بن حسین بن عبد الملك الشافعی، سمط النجوم العوالی فی أنباء الأوائل والتوالی؛ج 3،ص 44)
کلمات کلیدی:
گوناگون ولایت (امام علی)