پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
اگر چه مهمتر آن است که بدانیم امروز و در دوران غیبت تکلیف چیست؟ اما در عین حال، این نیز پرسشی است و لازم است بدانیم که اوضاع در آن دوره چگونه میشود؟!
*- مسأله و مبحث فقه و جایگاهش و نیز مبحث فقهی «ولایت فقیه»، یک مقوله است، و شخص فقها و ولی فقیه، یک مقولۀ دیگری میباشد. مانند این است که بگویید: «معلمی و معلم - پزشکی و پزشک - مادری و مادر - پدری و پدر و ...»
*- «فقه» همان حقوق و احکام اسلامی میباشد که از همان آغاز بعثت، مرحله به مرحله، وضع و ابلاغ شده است؛ چنان که دین خدا همان اسلام بوده و هست، اما هر پیامبری، شریعت خود را ابلاغ و اجرا نموده است.
اهل عصمت علیهم السلام به تمام احکام و حکمت و حقیقت آنها، علم لدّنی و کامل دارند و سایر فقها، با تلاش علمی در آیات قرآن مجید، سنّت رسول الله و اهل عصمت صلوات الله علیهم اجمعین - فرمایشات ایشان و ...، احکام فقهی را فهم، استخراج، استنباط و ابلاغ مینمایند.
*- «ولایت»، یعنی سرپرستی و بدیهی است که فقه (حقوق) اسلامی، باید بر مسلمانان ولایت داشته باشد، نه قوانین مندرآوری انسانی یا حکومتها و بالتبع فقیه باید ولایت حقوقی داشته باشد.
«ولیّ فقیه»، یعنی در جامعه و حکومت اسلامی، باید یک فقیه زمامدار و رهبر [رئیس حکومت] باشد تا بتواند حاکمیت و ادارۀ جامعه را بر اساس فقه اسلامی پیش ببرد؛ لذا از میان فقهای حاضر، هر کدام که قابلیت بیشتری داشته باشد، توسط فقها انتخاب میشود و مسئولیت به او واگذار میشود و حتی اگر خودش نخواهد، یک تکلیف است و باید عهدهدار این مسئولیت شود.
ظهور و قیام
«ظهور»، یعنی پایان دوران غیبت و حضور امام معصوم در میان امّت؛ اما این واژه نباید مانع غفلت از مسألۀ «قیام» شود، چرا که ظهور حضرت، همان آغاز قیام ایشان برای اسقاط نظامات سلطۀ استکباری کفر و ظلم و استقرار حکومت واحد عدل جهانی میباشد.
*- امر «امامت»، با امر «خلافت و حکومت» متفاوت است؛ مردم چه امام را بپذیرند و چه نپذیرند، او از سوی خداوند سبحان به امامت منصوب شده است؛ اما خلافت و حکومت، مستلزم خواست و حمایت مردم میباشد؛ چنان که وقتی مردم خلافت امیرالمؤمنین و سایر امامان علیهم السلام نخواستند، ایشان حکومت ننمودند. از اینرو، حضرت نیز تا شرایط لازم و خواست عمومی برای حکومت عدل جهانی نباشد، ظهور و قیام نخواهند نمود.
*- در احادیث معتبر خواندهایم که ایشان به همراه 313 نفر در کعبۀ معظمه ظهور نموده و قیام خود را آغاز میکنند که یکی از آنها حضرت مسیح و دیگری حضرت خضر علیهما السلام میباشند و برخی بزرگانی چون مالک اشتر که رجعت مینمایند و برخی دیگر از افراد زنده در عصر ظهور میباشند و سپس ابتدا شیعیان و سپس مسلمانان و سپس پیروان ادیان الهی و سپس کفار به ایشان میگروند.
●- بنابراین، هیچ امامی به تنهایی قیام ننموده و نمینماید و به تنهایی نمیتواند حتی بر یک کشور کوچک حکومت نماید، چه رسد به حکومت واحد جهانی! حکومت، رهبری مردم است و مردم باید خواهان و پذیرای آن باشند تا محقق گردد.
ولی فقیه و فقها در عصر ظهور
بیتردید، «ولیّ فقیه» در اصل، شخص امام معصوم میباشند و سایر فقها، جانشینان امام معصوم میباشند و این مقام و جایگاه، اختصاصی به فقها در دوران غیبت و ظهور ندارد، بلکه تمامی امامان علیهم السلام، از سوی خود، جانشینانی برای هدایت مردم، تعلیم فقه و حقوق فردی و اجتماعی به آنان، رهبری سیاسی و حتی حکومت انتخاب مینمودند؛ چنان که امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام، در دوران کوتاه حکومت، والیانی برگزید و مالک اشتر را برای حکومت بر مردم مصر فرستادند و ... .
*- بنابراین، در عصر ظهور، «ولیّ فقیه» شخص امام مهدی علیه السلام میباشند و فقهایی را برای تعلیم و هدایت مردم، به سرتاسر جهان اعزام مینمایند تا اسلام و حقوق اسلامی را به آنان تعلیم دهند و تردیدی نیست که برخی را برای «زعامت و رهبری» برمی گزینند و اعزام میدارند که آنان از طرف امام و به نیات «ولیّ فقیه» مردم در اقصی نقاط خواهند بود.
نکته
امروزه ما باید فقهای راستین را جانشینان حضرت بدانیم و تمامی مؤمنان و مسلمانانی که در میادین علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و میادین جنگ نرم و سخت، در راه خدا مجاهدت مینمایند را یاران واقعی امام عصر علیه السلام ببینیم و خود نیز بکوشیم که از آنان باشیم.
●- ما (شیعیان) در دعاهایی چون "دعای عهد"، از خداوند سبحان مسئلت میداریم که ما را از یاران و خدمتگزاران، مجاهدان و شهادت طلبان ایشان قرار دهد.
«اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ، وَالذَّابِّينَ عَنْهُ، والْمُسارِعِينَ إِلَيْهِ فِي قَضاءِ حَوَائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلِينَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامِينَ عَنْهُ، وَالسَّابِقِينَ إِلىٰ إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ»
- خدایا مرا، از یاران و مددکاران و دفاعکنندگان از او قرار ده و از شتابندگان به سویش، در برآوردن خواستههایش و اطاعتکنندگان اَوامرش و مدافعان حضرتش و پیشگیرندگان به سوی خواستهاش و شهادت طلبان در پیشگاهش قرار ده.
●- ما (شیعیان)، از خداوند منّان مسئلت مینماییم که اگر مرگ ما پیش از ظهور و قیام ایشان فرا رسید، ما را به هنگام ظهور و قیام، رجعت دهد تا در رکابش بجنگیم و مردمان را به سویش دعوت کنیم:
«اللّٰهُمَّ إِنْ حالَ بَيْنِي وَبَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِي جَعَلْتَهُ عَلَىٰ عِبادِكَ حَتْماً مَقْضِيّاً فَأَخْرِجْنِي مِنْ قَبْرِي مُؤْتَزِراً كَفَنِي، شاهِراً سَيْفِي، مُجَرِّداً قَناتِي، مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعِي فِي الْحاضِرِ وَالْبادِي»
- خدایا اگر بین من و او مرگی که بر بندگانت حتم و قطعی ساختی حائل شد، کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور، با شمشیر از نیام برکشیده و نیزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوتکننده، در میان شهرنشین و بادیهنشین باشم.
●- بدیهی است که عالمان، فقها، مجاهدان و مؤمنان حقیقی، به استجابت این دعاها نزدیکترند؛ لذا نه تنها فقهای عصر ظهور و قیام، در رکاب ایشان خدمت میکنند، بلکه برخی از گذشتگان آنها نیز رجعت مینمایند.
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار؛ متشکریم.
پرسش:
در زمان ظهور منجی عالم بشریت امام زمان (عج)، بحث ولایت مطلقه فقیه و شخص آقای علی خامنهای و دیگر مراجع در قم و نجف و مشهد چه حکمی خواهند داشت؟ آیا کنار میروند یا اتفاق دیگری خواهد افتاد؟
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/rebellion/13018.html
کلمات کلیدی:
گوناگون امام مهدی قیام