آیا ظهور حضرت به طور مطلق وابسته به تلاش و اراده ما در این دنیاست و یا مصلحت الهی نیز در ظهور تاثیر گذار هست؟ + صوت (8:39 دقیقه)
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
کدام امری به صورت مطلق در اختیار انسان میباشد؟! این اندیشۀ یهود است که گفتند: خدا خلق کرده و کنار کشیده و دیگر دستش بسته است «وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ» و همه چیز به خودمان واگذار شده است!
این گفته شود: «مصلحت الهی نیز» درست نیست؛ چرا که او شریک ندارد و هر چه محقق شود، به علم و ارادۀ اوست.
«مصلحت إلهی» یعنی چه؟! و چرا باید چیزی جدای از علم، حکمت و بصیرت او به احوال بندگان، ضرورتها، شرایط، امکانات و زمینههای مساعد یا غیر مساعد در نظر گرفته شود؟ مگر آن که گفته شود: «مقصود به آن مواردی است که ما علم نداریم، ولی او دارد». در هر حال، مصلحت خدا، خارج از نظام خلقت و هدایت و مقدرات (اندازهها) نمیباشد و چارچوبهایش را برای ما بیان نموده است.
- و كسانی كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند به آنچه بر محمد (صلي اللّه عليه و آله و سلّم) نازل شده، و همه حق است و از سوی پروردگار، نيز ايمان آوردند خداوند گناهانشان را میبخشد و كارشان را اصلاح میكند.
مصلحت خداوند سبحان بر این است که:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» (محمد صلوات الله علیه و آله، 7)
- ای كسانی كه ايمان آوردهايد! اگر خدا را ياری كنيد شما را ياری میكند و گامهايتان را استوار میدارد.
- (همچنين) بخاطر بياوريد هنگامی را كه پروردگارتان اعلام داشت كه اگر شكر گزاری كنيد (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر كفران كنيد، مجازاتم شديد است!
مصلحت خدا براین است که بندگانش را میآزماید و اگر از دین رویگردان شدند، آنها را میبرد و گروه دیگری را جایگزین مینماید که محبوب و مُحب خدا و جهادگرند و نعمتش را برآنان تمامی میکند:
- ای كسانی كه ايمان آوردهايد هر كس از شما از آئين خود باز گردد (به خدا زيانی نمیرساند) خداوند در آينده جمعيتی را میآورد، كه آنها را دوست دارد و آنها (نيز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع و در برابر كافران نيرومندند، آنها در راه خدا جهاد میكنند و از سرزنش كنندگان هراسی ندارند. اين فضل خدا است كه به هر كس بخواهد (و شايسته ببيند) میدهد و (فضل) خدا وسيع و خداوند داناست.
مصلحت خداوند سبحان بر این است که هر تلاشی را در دنیا و آخرت، به نتایجش میرساند:
- برای انسان مامورانی است كه پی در پی، از پيش رو، و از پشت سرش او را از حوادث (غير حتمی) حفظ میكنند، (اما) خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملتی) را تغيير نمیدهد مگر آنكه آنها خود را تغيير دهند، و هنگامی كه خدا اراده سوئی به قومی (بخاطر اعمالشان) كند هيچ چيز مانع آن نخواهد شد، و جز خدا سرپرستی نخواهند داشت.
افتخار ما
این که با توجه به علم، حکمت، مشیّت و مصلحت خداوند سبحان، زمینه در چه زمانی برای آن قیام جهانی آماده میشود - شرایط کِی مساعد میگردد - امکانات در چه زمانی مهیا میگردد و ...، نه برای ما قابل محاسبه است و نه به ما ربطی دارد؛ اما تکلیف ما این است که به عنوان یک منتظر واقعی، ابتدا خود را آماده سازیم و سپس در زمینهسازی تلاش نماییم.
اگر چه همه منتظر فرا رسیدن ظهور و قیام جهانی ایشان میباشیم و برای تعجیل در آن دعا مینماییم، اما در هر حال حاضر، افتخاری نصیب ما منتظران شده است که نه پیش از ما کسی داشته و نه پس از ما (حتی پس از ظهور) به کسی داده میشود؛ چرا که مکرر فرمودهاند: «منتظران عصر غیبت، برترین امّتها میباشند - انتظار بالاترین عبادتها است و ...».
بنابراین، ما مکلفیم که نسبت به امر ولایت و امامت و سپس شخص امام مهدی علیه السلام، معرفت بیشتری یابیم، محبّت ایشان را در وجودمان تشدید و تقویت نماییم و سپس «مودّت» داشته باشیم، یعنی محبّت خود را در مواضع، گفتار و عملکردها، ظاهر سازیم و بروز دهیم.
حدیث
سید الشهداء، حضرت امام حسین علیه السلام: «لَهُ غَيْبَةٌ يَرْتَدُّ فيها اَقْوامٌ وَيَثْبِتُ فيها اخَرُونَ فَيَوُذُّونَ وَ يُقالُ لَهُمْ: «مَتى هذَا الْوَعْدُ اِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ». اَما اَنَّ الصّابِرَ فى غَيْبَتِةِ عَلَى الاَذى وَالتَّكْذيبِ بَمِنْزِلَةِ المجاهِدِ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَىْ رَسُولِ اللّهِ صلي الله عليه و آله.» (بحارالأنوار، ج 51، ص 133)
- برای او (حضرت مهدى علیه السلام) غيبتى است كه گروهى در آن مرحله مرتد مىشوند و گروهى ثابت قدم مىمانند و اظهار خشنودى مىكنند. افراد مرتد به آنها مىگويند: «اين وعده كِى خواهد بود اگر شما راستگو هستيد؟» ولى كسى كه در زمان غيبت در مقابل اذيّت و آزار و تكذيب آنها صبور باشد، مجاهدى است كه با شمشير در كنار رسول خدا صلي الله عليه و آله جهاد كرده است.»
حضرت امام صادق علیه السلام: «...وَاللّه ِ عَبادَتُكُمْ فِى السِّرِّمَعَ اِمامِكُمُ الْمُسْتَتَرِ فى دَوْلَةِ الْباطِلِ وَ حالَ الْهُدْنَةِ، اَفْضَلُ مِمَّن يَعْبُدُاللّه َ عَزَّوَجَلَّ فى ظُهُورِ الْحَقِّ مَعَ الاِمامِ الظّاهِرِ فى دَوْلَةِ الْحَقِّ.» (يوم الخلاص، ص 243)
- به خدا قسم عبادت پنهانى شما در زمان غيبت در حكومت باطل، از عبادت كسى كه خدا را در زمان امام حاضر و دولت حقّ عبادت مىكند برتر است.
حضرت امام حسن عسکری: «...وَ عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ وَ اِنْتِظارِ الْفَرَجِ، فَاِنَّ النَّبِىَّ صلي الله عليه و آله قالَ: اَفْضَلُ اَعْمالِ اُمَّتى اِنْتِظارُ الْفَرَجِ.» (منتخت الأثر، ص 234)
- ...بر تو باد به صـبر و انتـظار فـرج، چون پيامبر گرامى صلی الله عليه و آله فرمود: برترين اعمال امّتم انتظار فرج است.»
مشارکت و همافزایی -لطفاً این پرسش و پاسخ را در راستای «جهاد تبیین»، برای دوستان به اشتراک بگذارید؛ متشکر.