پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
از یک سو میگوید: "مقام مقدس آسمانی داشته" و از سوی دیگر میگوید: «مفسران آنجا را مقدس برشمردند»، تا غیر مستقیم تقدسش را بیاعتبار کنند!
در خلقت زمین و آسمانها و هر چه در آنهاست، هیچ چیزی وجود ندارد که بیدلیل، بیحکمت، بیثمر و بیهوده آفریده شده باشد، و هیچ چیزی نیست که نزد خداوند سبحان بیارزش باشد، و هیچ چیزی نیست که فاقد "ملکوت" باشد؛ چنان که فرمود: «فَسُبْحَانَ الَّذِی بِیدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَیءٍ وَإِلَیهِ تُرْجَعُونَ - بنابراین پاك و منزّه است آن خدایى كه ملكوت و ریشه و اساس هرچیز به دست اوست و به سوى او بازگردانده مىشوید / یس، 83»
وقتی میفرماید: «یسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ - آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است براى خدا تسبیح مىگویند؛ مالكیت و حكومت از آن اوست و ستایش از آن او؛ و او بر همه چیز تواناست! / التغابن، 1»، یعنی همه ارزشمند هستند و دارای مقامات ملکوتی و آسمانی هستند که به مقام "تسبیح" خدوند سبحان رسیدهاند.
●- هر چه که هست، حقیقتی فرا زمینی دارد، و تمامی مکانهای زمینی نیز به خاطر جایگاه و مقام آسمانی مقدس شدهاند، خواه مسجد الاقصی باشد، یا مکه، یا نجف و کربلا؛ و یا هر مسجد دیگری، و یا حتی گوشهای از خانه که در آن خداوند متعال عبادت میشود:
«فِی بُیوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیذْكَرَ فِیهَا اسْمُهُ یسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ» (النّور، 36)
ترجمه: (این نور الهی) در خانه هایى است كه خدا خواسته و اجازه داده است كه بلندمرتبه باشد و در آنها نام خدا برده شود در هرصبح و شام در آنها خداى را تسبیح و تنزیه مىكنند.
●- حتی انسان نیز به خاطر مقامات ملکوتیاش، ارزشمند میشود، وگرنه حیوان و از آن بدتر است؛ چنان که فرمود: «كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ – آنها همچون چهارپایانند؛ بلكه گمراهتر! اینان همان غافلانند/ الأعراف، 179»
*** - بنابراین، چنین نیست که "مفسرین یا دیگران"، مقام و منزلت مسجد الحرام یا مسجد الاقصی را مقدس شمرده باشند، بلکه خداوند متعال آن مکانها را مقدس قرار داد و توسط انبیا و رسولانش به مردم اعلام نمود.
مسجد الاقصی
البته که مسجد الاقصی، تقدس آسمانی دارد، اما معنایش این نیست که در زمین تقدسی ندارد و مفسران آنجا را مقدس شمردهاند؛ و البته بدیهی است که فقط موحدان آن را مقدس میشمارند، و کفار، مشرکان، پیروان مکاتب بشری و مادی، از بودیسم و هندوئیسم گرفته تا سایر ایسمهای نوین، هیچ تقدسی برای مسجد الحرام یا مسجد الاقصی قائل نیستند، چرا که اساسا به خداوند سبحان و معادش اعتقادی ندارند.
اولین خانهای که خداوند متعال آن را مقدس قرار داد، "کعبۀ معظمه" بود: «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ - نخستين خانهاى كه براى مردم (و نيايش خداوند) قرار داده شد، همان است كه در سرزمين مكّه است، كه پر بركت، و مايۀ هدايت جهانيان است / آل عمران، 96» که خداوند متعال جای آن را به حضرت ابراهیم علیه السلام نشان داد تا دوباره آن را بنا نماید؛ و دومین مکان مقدس، مسجد الاقصی یا بیت المقدس بود که در برخی منابع گفته شده که تاریخش به پس از حضرت آدم علیه السلام میرسد و خداوند متعال آغاز بنای آن را به حضرت داوود علیه السلام امر نمود و توسط حضرت سلیمان و در عصر آن دو حکومت جهانی، به اتمام رسید.
"الاقصی" یعنی دورتر، یعنی مسجدی که در مقایسه با مسجدالحرام و مسجدالنبی در مکه و مدینه دورترین مسجد مقدس بوده است؛ و البته "عالیترین" نیز معنا میدهد، یعنی پس از مسجدالحرام، مقدسترین مسجد میباشد. انبیاء و رسولان والامقامی چون حضرات ابراهیم، داود، سلیمان، موسی و عیسی علیهم السلام، در جوار این مسجد زندگی کرده و یا در آن خداوند سبحان را عبادت کردهاند و معراج حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی و از آنجا به آسمانها و عرش بود که اینها همه دلیل بر قداست این مکان میباشد.
"مسجد الاقصی"، تا مدتها قبله مسلمانان بود و بنا به اقوالی در رجب سال دوم هجری، قبله از مسجد الاقصی به کعبه تغییر یافت.
تخریبها و تعمیرها
مسجدالاقصی نیز مانند سایر مساجد و ابنیۀ تاریخی و دینی، بارها تخریب و بازسازی شده است.
این مکان مقدس، در هجوم نبوکد نصر (بخت النصر) ویران شد و در اواخر قرن ششم و در عصر کوروش هخامنشی مجددا با نام بیت همیقداش دوم بنا شد تا اینکه هفتاد سال پس از میلاد مسیح، توسط (تیتوس) سردار رومی به کلی ویران شد و برای بار سوم در زمان کنستانتین، امپراطور روم تجدید بنا شد و به تدریج تغییرات و اضافاتی بر آن داده شد.
"ژوستین" امپراطور روم شرقی، در آنجا کلیسایی به نام حضرت مریم علیها السلام بنا نمود؛ اما در سال 15 هجری، و در دوران خلیفه دوم، اورشلیم توسط مسلمانان فتح شد و کلیسا نیز به مسجد مبدل گردید. روایت دیگری حکایت از آن دارد که عبدالملک بن مروان در سال 74 ه.ق. دستور تجدید و مرمت آن را داد و آنجا را تبدیل به مسجد نمود. البته ساخت آن در دوران حکومت فرزندش ولید بن عبد الملک 586.ق به پایان رسید.
در یک تحریف تاریخی میگویند: «در این تاریخ (74 هجری قمری)، برای نخستین بار این مکان را مسجد الاقصی نام نهادند»؛ در حالی که نام مسجد الاقصی، در قرآن کریم آمده است!
●- بخشی از بناهای مسجد الاقصی در طول تاریخ، به واسطه حوادث طبیعی چون زلزله، تخریب و بازسازی شد؛ و بخشهایی در جنگها ویران و سپس بازسازی شد.
زلزلهای که در سال 746 میلادی روی داد به ساختمان مسجد صدمهی زیادی وارد کرد که به دستور "منصور" خلیفهی وقت عباسی تعمیر شد، چندی بعد برای دومین بار زلزلهای ساختمان مسجد را لرزاند که این بار به دستور "مهدی" خلیفهی عباسی تجدید بنا شد.
●- از وقتی مجسد الاقصی به اشغال رژیم صهیونیستی و حکومت اشغالی اسرائیل درآمد، بارها نسبت به ویران نمودن آن اقدام شده است.
در 21 آگوست 1969، رژیم صهیونیستی اعلام کرد كه یک فرد دیوانه بنام دنیس مایکل روهان، مسجدالاقصی را به آتش کشید. گرچه اسرائیلیها اعلام داشتند که این فرد استرالیایی یک مسیحی دیوانه بود اما برخی منابع معتبر نشان داد که وی یک یهودی توریست بوده و از لحاظ سلامت عقلی نیز هیچ مشکلی نداشت. همچنین آثار حریق دلالت بر آن دارد که اشخاص دیگری روهان را در آتش زدن این مسجد از خارج آن و از یکی از پنجرههای مشرف به درب المغاربه (که اسراییلیها آن را منهدم کردند) هدایت و کمک کردهاند .
این آتشسوزی، 1500 متر مربع از 4400 متر مربع مساحت کلی مسجد را در بر گرفت. منبر صلاح الدین ایوبی، مسجدعمر، محراب ذکریا، مقام الاربعین، سه رواق ممتد از جنوب به شمال با ستونها و ایوانها و تزئینات سقفی بر سطح مسجد طی این آتش سوزی فرو ریخت.
*- از گلدا مایر (نخست وزیر وقت اسرائیل) پرسیدند، بدترین و بهترین روز عمر سیاسیت چه روزهایی بوده است؟
و وی پاسخ داد: «بدترین و شومترین روز عمرم روزی بود که مسجد الاقصی را به آتش کشیدیم و بهترین روز عمرم فردای روزی بود که مسجد را به آتش کشیدیم»
پرسیدند دلیل چیست؟
گفت: روزی که مسجد الاقصی را به آتش کشیدیم، از وحشت و ترس اینکه مسلمانان دنیا همه ما را قلع و قمع کنند و همه ما را به دریا بریزند، به خود میلرزیدیم، و بهترین روز عمرم فردای آن روز بود که دیدیم حتی نفسی از کشورهای مسلمان برای اعتراض به ما در نیامد." (سايت اينترنتی الاقصی).
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان.
پرسش:
آیا درست است که مسجد الاقصی، طبق روایات ، اصلا مکانی روی زمین نبوده بلکه مقامی مقدس و آسمانی بوده، اما بسیاری از مفسرین، آن را مقدس شمرده و بیت المقدس نامیدند؟!
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/history/11213.html
کلمات کلیدی:
تاریخی