پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
دامنۀ "تبیین"، بسیار گسترده و فراگیر است، حتی پاسخ به این پرسش، خودش از مصادیق "تبیین" میباشد.
دقت نماییم که وسیلۀ انتقال هر پیامی [چه حق و چه باطل]، "کلام" میباشد؛ منشأ تمامی آگاهیها، هوشیاریها، بصیرتها و هدایتها "کلام" میباشد، چنان که منشأ تمامی تحریفها، بدعتها، انحرافات و گمراهیها نیز همان "کلام" میباشد و هر معرفی، تبلیغ و دعوتی نیز با "کلام" صورت میپذیرد؛ و کلام از جملاتی متشکل از "کلمات" با معانی و مفاهیم خاص خود پدید میآید و بر زبان جاری میشود و یا به نگارش در میآید.
از اینرو، باید به معانی دقیق "کلمات" در هر بیانی دقت نمود؛ به ویژه اگر کلام از ناحیۀ خداوند متعال، اهل عصمت علیهم السلام و یا هر شخص عالِم و حکیم دیگری ابلاغ گردد.
تبیین
"تبیین"، یعنی "آشکار و روشن نمودن"؛ چنان که در قرآن کریم فرمود: «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ... – در دین (اصول عقاید)، اجبار بدآمدنی وجود ندارد، (چرا که) راه رشد از گمراهی، روشن شده است / البقره، 256»؛ و نیز در مورد قرآن کریم فرمود: «... وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ - و ما اين كتاب را بر تو نازل كرديم كه بيانگر (روشنگر) همه چيز، و مايۀ هدايت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است / النّحل، 89»؛ و یا فرمود که تمامی انبیا و رسولان علیهم السلام، با "بیّنات" به سوی مردم گسیل شدهاند: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ... - ما رسولان خود را با بیّنات (دلايل روشن) فرستاديم، و با آنها كتاب (آسمانى) و ميزان (شناسايى حقّ از باطل و قوانين عادلانه) نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند... / الحدید، 25»
جهاد
محور دیگر در فرمایشات ایشان، واژۀ "جهاد" میباشد که متأسفانه در اذهان به معنای "تلاش" شناخته شده است؛ در حالی که معادل واژۀ "تلاش" در عربی، کلمۀ "سعی" میباشد و در قرآن کریم، هر دو کلمۀ "سعی و جهاد"، جداگانه به کار رفته است؛ مانند:
«وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا» (الإسراء، 19)
- و آن كس كه سراى آخرت را بطلبد، و براى آن سعى [كوشش - تلاش] كند در حالى كه ايمان داشته باشد سعى [تلاش] او، (از سوى خدا) پاداش داده خواهد شد.
«فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا» (الفرقان، 52)
- بنا بر اين از كافران اطاعت مكن، و بوسيلۀ آن [قرآن – منطق و اوامر قرآنی] با آنان جهاد نما، جهادى بزرگ!
پس، "جهاد" نیز سعی و کوشش است، منتهی "تلاشی دشمن ستیز". خودسازی نیز از آن جهت "جهاد اکبر" نامیده شد که ستیز با دشمن درونی [هوای نفس حیوانی] و دشمن بیرون [ وساوس شیاطین جنّ و انس] میباشد.
جهاد تبیین
بنابراین، "جهاد تبیین"، صرفاً اطلاعرسانی و آگاهی بخشی نیست، بلکه حضور در میدان جنگ نرم و مبارزه با دشمنان میباشد. صف مقابل این میدان و این جنگ و جهاد، "تحریف" میباشد، یعنی "تبیین در مقابل تحریف".
مقام معظم رهبری، در بیانی به "قهرمان جهاد تبیین، حضرت زینب علیها السلام اشاره نموده و فرمودند: «این بزرگوار جهاد تبیین را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند / 21/9/1400»
و در فرمایش دیگری، خطاب به جوانان و به ویژه دانشجویان فرمودند:
«شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوهی دل ملّت و امید آیندهی این کشورید، به مسئلهی «تبیین» اهمّیّت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراهکنندهای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدفهای بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوانها، «حرکت تبیین» خنثیکنندهی این توطئهی دشمن و این حرکت دشمن است. هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید / 5/7/1400»
امام، خود تبیین کننده است
کار امام [رهبر یک امت]، چه امام معصوم علیه السلام باشد و چه "ولیّ فقیه"، و یا هر معلم، مربی و پیشوای دیگری در امور گوناگون، همان "تبیین" است، چنان که خداوند متعال برای هدایت بندگانش، همه چیز را در دو کتاب خلقت و وحی "تبیین" نموده است.
امام، جلوتر از مردم، رصد میکند؛ نیازها و ضرورتها، دوست و دشمن، روشها و تاکتیکها را میشناسد و برای مردم "تبیین = روشن" مینماید و البته راهکار و نقشۀ راه میدهد؛ حال چقدر مردم ایمان میآورند، فهم میکنند و عمل مینمایند، مقولۀ دیگری است که به مردم برمی گردد. فرمود: «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا - ما راه هدایت را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد (و پذيرا گردد) يا ناسپاس! / الإنسان، 3».
چه باید کرد؟
ما [مردم جهان، به ویژه مسلمانان، بالاخص ایرانیها]، در عصر و شرایطی قرار داریم که حملات و شبیخونهای دشمنان [کفار و نظام سلطه، به رهبری شیطان بزرگ امریکا]، نه تنها یک لحظه نیز متوقف نمیگردد، بلکه هر لحظه بر حجم و شدت آن افزوده میشود!
"جنگ نرم" برای دشمن، به مراتب مهمتر و مؤثرتر از جنگهای میدانی، نظامی و یا حتی جنگهای اقتصادی میباشد؛ چرا که "جنگ نرم"، مردم و سپاه حق را از درون میکُشد و نابود میسازد.
مهمترین سلاح دشمن در این میدان و در این نبرد، همان "تحریف" میباشد، چنان که نه فقط علیه ما، بلکه حتی علیه مردمان خودشان و جهان، از تحریف تاریخ گرفته تا تحریف وقایع و رویدادها و حوادث را در اولویت استراتژی خود قرار دادهاند!
●- بدیهی است که تا کسی حق را نشناسد، نمیتواند باطل را بشناسد؛ تا کسی سخن راست را تشخیص ندهد، نمیتواند سخن دروغ را بفهمد، و تا کسی از واقعیت رویکردها، تحولات، وقایع، اتفاقات و حوادث، مطلع نباشد، نمیتواند "تحریف" در گزارشات را تشخیص دهد و آن را با "تبیین"، خنثی نماید.
بنابراین، وظیفه اصلی، إلهی (شرعی) و عقلی ما، اهمیت دادن به خود و داراییهای معنوی و مادی خود – اهداف و آمال خود – موقعیت و شرایط خود – شناخت حتی اجمالی، ولی درست از وقایع و رودیکردها ... از یک سو، و دشمنشناسی از سوی دیگر میباشد.
پس از شناخت، آگاهی و اطلاع و همچنین بصیرت است که میتوان به میدان «جهاد تبیین» وارد شد.
البته مقصود این نیست که تا کسی به همه چیز علم و اطلاع نیافته وارد نشود، بلکه یعنی هر کسی، به حد توان خود، در میدان حضور خود، در موضوعات مطروحه برای خودش و اطرافیان، موظف و مکلف است که پاسخگوی پرسشها، رفع کننده شبهات، باطل کنندۀ تحریفها و یک "مجاهدِ تبیین کننده" باشد.
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
مقام معظم رهبری، فرمان "جهاد تبیین" را صادر فرمودهاند؛ چگونه میتوان به "جهاد تبیین" عمل نمود؟ [در این رابطه، وظیفه خود را شناخت و به آن عمل نمود]؟
پاسخ (نشانی لینک):
https://www.x-shobhe.com/jihad/11482.html
کلمات کلیدی:
سیاسی جنگ و جهاد