چرا ازدواج موقت در ایران اینقدر سخت و گاهی غیر ممکن است؟ مگر دستور خداوند - قرآن و اسلام نیست ؟ چرا بعضی از مَردم از این نوع ازدواج متنفرند و حتی آن را نوعی توهین به خود میدانند و ... ؟!
پایگاه پاسخگویی به سؤالات شبهات (ایکس – شبهه):
*- ازدواج موقت، حکم اسلام هست، اما دستور نیست که همگان مکلف به انجام آن باشند.
*- آیا گروهی که ازدواج موقت را اهانت به خود میپندارند، یک عمر تنهایی و ریاضت جنسی و یا زنا و سایر روابط نامشروع جنسی را اهانت به بشریت نمیدانند؟!
●- به رغم جوّسازیها، ازدواج موقت در ایران نه سخت است و نه غیر ممکن، چنان که بسیاری از آقایان و بانوان، ازدواج موقت نموده و مینمایند؛ منتهی چون مانند ازدواج دائم، با جشن و ... اطلاعرسانی نمیشود، همگان مطلع نمیگردند و نباید هم جار زد تا همه بدانند. یکی از امتیازات ازدواج موقت، این است که پنهانی باشد؛ نه عقدش شاهد میخواهد و نه جداییاش طلاق با دو شاهد میخواهد، بلکه در زمان معین، به پایان میرسد.
آیا اگر مرد و زنی بخواهند به صورت شرعی، با هم [حتی یک شب] رابطه جنسی داشته باشند، باید همگان را مطلع کنند؟!
●- ازدواج موقت، هم از ازدواج دائم آسانتر است و هم از خدایی ناکرده هر گونه روابط نامشروع و ناسالم دیگر. منتهی معنای آسانی این نیست که مردان بتوانند هر زنی را که هوس کردند، به ازدواج موقت خود درآورند – یا بیشتر زنان به آن راغب باشند – یا بتوانند دختران به ازدواج موقت درآورند و خلاصه به این بهانه، به دنبال هوسرانی باشند.
ازدواج موقت نیز حرمت، احترام، حدود و تعهدات متقابل دارد؛ منتهی روابط مشروع را آسان میکند، تا جایی که آغاز و انجامش نیز میتواند از دیگران پنهان بماند و یا بسیار کوتاه مدت باشد.
ازدواج موقت نیز حرمت، احترام، حدود و تعهدات متقابل دارد؛ منتهی روابط مشروع را آسان میکند، تا جایی که آغاز و انجامش نیز میتواند از دیگران پنهان بماند و یا بسیار کوتاه مدت باشد.
موانع فرهنگی:
الف – پس از ورود اسلام به ایران و گرایش عجیب مردم ایران به اسلام، قرنها خلفای اموی و سپس عباسی بر ایران حکومت میکردند که به دروغ خود را اهل سنّت مینامیدند، چرا که اگر ادعای تشیع میکردند، باید حکومت را به اهل بیت علیهم السلام واگذار کرده و کنار میکشیدند، نه این که امامان علیهم السلام را یکی پس از دیگر ترور کرده و به شهادت برسانند! پس در چنین دورانی، حتی ولایت و امامت نیز قابل طرح نبود، چه رسد به جزئیاتی چون ازدواج موقت!
در دورههای بعدی مانند سلجوقیان و ...، حکومتها گرایش دینی نداشتند و بیشتر درگیر نزاعهای داخلی بودند و سپس صفویان در اوایل قرن دهم هجری با اتکاء به مذهب شیعۀ اثنیعشری و البته طریقت صوفیه سر کار آمدند که باید اذعان داشت کارهای بسیاری در نشر فرهنگ تشیع انجام دادند، اما آنها نیز باید به تغییر زیرساختها و نیز روبناهای تبلیغی میپرداختند.
و بالاخره آغاز قاجاریه، با نفوذ فرهنگ غرب، استعمار، اسثثمار، تجزیه خاک ایران و ... همراه بود که در دوران پهلوی پدر و پسر، این رذالت فرهنگی، سیاسی، دینی، اقتصادی، اجتماعی و ... به اوج خود رسید، تا جایی که تقریباً در تمام دوران حکومت محمدرضا، بهاییها (صهیونیستها) و فراماسونها به ایران حکومت میکردند!
بنابراین، فرهنگ اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله، که همان فرهنگ اسلام ولایی، یعنی تشیع میباشد، نه تنها هیچگاه در ایران مورد آموزش و تبلیغ قرار نگرفت، بلکه مورد هجمه قرار گرفت.
اما، اعتقاد و گرایش شدید مردم به اهل بیت علیهم السلام (تشیع)، این اسلام ولایی را در ایران نگهداشت و رشد داد؛ اما معارف، فقه (احکام) شیعی، که توسط علما، فقها و دانشمندان نشر مییافت، بیشتر در دل کتابها محبوس ماند!
ب – از جمله آثار شوم سلطۀ غرب و روشنفکری بیمار در ایران، نشر غربزدگی بود که به شدت از سوی حکومت و ابزارش (رسانه ملی، مطبوعات و ...) مورد حمایت قرار میگرفت. لذا شاهدیم در دورهای که در هر شهر ایران فاحشهخانهای وجود داشت و البته فحشای عمومی نیز گسترش یافته بود و سینما و تلویزیون و ... نیز به آن دامن میزدند، در مطبوعات مطرحی چون «مجله بانوان»، به "ازدواج موقت" حمله میشد که البته نویسنده و نویسندگان بهایی بودند.
کتاب "نظام حقوق زن در اسلام"، بیشتر پاسخهای استاد شهید، آیت الله مطهری رحمة الله علیه، به آن هجمهها میباشد.
در فرهنگ غرب، اصل ازدواج نیز مورد هجمهی عملی و ضد تبلیغی قرار گرفته است و به جایش زنا، لواط، ازدواج با همجنس، محارم، و یا رابطه جنسی با حیوانات و ... را تبلیغ و حتی قانونی میکنند، که البته اهداف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کلانی از آن در نظر دارند که در این مجال کوتاه، امکان طرح آنها نیست.
ج – در فرهنگ غرب، اصل ازدواج نیز مورد هجمهی عملی و ضد تبلیغی قرار گرفته است و به جایش زنا، لواط، ازدواج با همجنس، محارم، و یا رابطه جنسی با حیوانات و ... را تبلیغ و حتی قانونی میکنند، که البته اهداف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کلانی از آن در نظر دارند که در این مجال کوتاه، امکان طرح آنها نیست.
د – مخالفت با "ازدواج موقت"، فقط و فقط به قصد نشر و تحمیل فرهنگ منحط "زنا و هرگونه روابط نامشروع" انجام پذیرفته و میپذیرد؛ چرا که آدمی [زن یا مرد]، نیازمند به ارضای غریزه جنسی است که یا با نوعی ازدواج مرتفع میگردد و یا با زنا [لواط، همجنسبازی، حیوانات و ...].
●- بیتردید در جهان کفر و الحاد، هیچ نظامی، دولتی، سیستمی، ایسمی و ...، نگران چگونگی روابط جنسی و یا ارضای این نیاز توسط انسانها نمیباشد، بلکه همانگونه که بیان شد، چگونی ارتباط زن و مرد، نقش بسیار مهمی در شاکله یک نظام، روابط اجتماعی، حقوق و قوانین مدنی و بالتبع رویکردهای سیاسی و اقتصادی دارد.
بنابراین، آنان که به صورت جدی [نه عوامی]، با ازدواج موقت مخالفت میکنند و علیه آن جوّسازی و ضد تبلیغ میکنند، پیاده نظام همان حاکمیت فراماسون و صیهونیست میباشند، وگرنه برایشان فرقی ندارد که چه کسی با دیگری ازدواج دائم یا موقت میکند، یا ریاضت میکشد و یا روشهای جعلی و مضری چون زنا و ... را جایگزین میسازد!
ازدواج:
"ازدواج" در اصل ماهیت خود، فقط یک "قرار داد" است که ممکن است به دنبال یک پسند، انتخاب، محبت و ... منعقد گردد و ممکن است به دهها دلیل دیگر و حتی به رغم بیمیلی، و از روی اضطرار، ضرورت و یا سایر مصالح انجام پذیرد و چه بسا مصالحی، ازدواجی را تحمیل نماید. آیا امام حسن مجتبی و امام جواد علیهماالسلام، از روی اختیار، قاتلان خود را به عنوان همسر انتخاب کرده بودند و یا مثلاً عاشق آنها شده بودند؛ و یا بر آنان تحمیل شد؟!
●- اما، قرارداد ازدواج [چه در اسلام و چه در غیر اسلام] نیز مانند بسیاری از قراردادهای دیگر، نظام و ساختاری را بنا میسازد و روابطی را تعریف میکند، قوانینی را مقرر و تعهداتی را برای طرفین تعیین میکند که مکلف به انجام آنها میشوند.
قوانینی چون: مهریه و نفقه [که در اغلب ادیان، مذاهب و فرهنگها وجود دارد] – قوانین مربوط به فرزندان – نظام هویت – خانواده – ارث – محرمیتها و چگونگی آنها و ...، همه زیر مجموعه و فروعات قرارداد ازدواج میباشند.
به عنوان مثال: طبق احکام اسلام، پدر و مادر طرفین تا ابد به هم محرم میگردند، حتی اگر مرگ یا طلاق، سبب جدایی زوجین شود – و یا با دو خواهر نمیشود همزمان ازدواج نمود ...؛ و این مقررات همگی، ساختار فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی و تربیتی جوامع را شکل میدهند.
ازدواج موقت:
تمامی قراردادها، یا دائمی هستند و همیشه معتبر میباشند، مگر آن که عواملی سبب فسخ گردد، و یا زمان معینی دارند و طرفین طی آن زمان، متعهد میباشند؛ و البته چه بسا برخی از مفاد قرارداد دائمی با موفت، متفاوت باشد.
طرفین هر قراردادی، باید امکان و اختیار داشته باشند که قراردادشان دائمی باشد، و یا مقطعی و مدتدار.
بنابراین، طرفین هر قراردادی، باید امکان و اختیار داشته باشند که قراردادشان دائمی باشد، و یا مقطعی و مدتدار.
تفاوت اصلی "ازدواج دایم با موقت" این است که پایان ازدواج دائم [با مرگ یا طلاق]، از پیش مقرر نشده و مورد توافق قرار نگرفته است، اما پایان ازدواج موقت، از پیش تعیین شده و مورد توافق قرار گرفته است و سایر احکامش متفاوتش [حق نفقه، ارث و ...]، بالتبع همین تفاوت میباشد.
جواز یا پیشنهاد و تشویق؟
دقت شود که در برخی از قوانین و احکام اجتماعی در عرصههای گوناگون و در هر دین، آیین و مذهبی، "جواز" به معنای "پیشنهاد و تشویق" نمیباشد؛ بلکه فقط "اذن و جواز" است. یعنی قانون (احکام) میگوید: «اگر لازم شد و خواستی، میتوانی چنین کنی» و هیچ پیشنهاد یا تشویقی ندارد که حتماً این کار را بکنید.
"ازدواج موقت" نیز همینطور است. خداوند سبحان که خالق عالَم هستی و از جمله انسان میباشد، برای رشد فردی و اجتماعی و نیز رسیدن به کمال و سعادت ابدی انسان، قوانین ایجابی و سلبی [باید و نباید، و یا به قولی واجب و حرام] وضع نموده است؛ میفرماید: «به زنا و یا هرگونه روابط نامشروع دیگر، نزدیک نشوید – میتوانید ازدواج دائم یا موقت نمایید». اما، نفرموده که حتماً مردان و زنان، در پی ازدواج موقت باشند، بلکه انسان عقل، شعور، منطق، اخلاق، فرهنگ و دین دارد و بر همین اساس، خودش باید تشخیص دهد که در چه شرایطی، چه کاری لازم و مفید باشد.
نیاز روز:
امروزه انسان بیش از هر زمان دیگری به صورت اجتماعی و مرتبط زندگی میکند، تا جایی که یک فرهنگ، یا حتی یک رویکرد سادهای در میان مردمی در آن سوی دنیا، سریعاً به این سوی دنیا منتقل شده و اثر میگذارد. از اینرو، امروزه بشر بیش از هر زمان دیگری نیاز خود را به حقوق، قانون، قانونمندی، ضابطه و ...، به ویژه در روابط اجتماعی، درک و احساس میکند.
نظام سلطه [فراماسون و صهیونیسم بین الملل]، برای بدل زدن به انسان، هر نوع انحرافی را قانونی و مجاز میکند، از شکنجه و کشتار و نسل کشی گرفته، تا روابط جنسی آزاد، حتی با همجنس، محارم، حیوانات و ...؛ اما نظام کمالبخش الهی، برای هر چیزی، هر کسی و هر کاری، قوانین و احکام لازم و مفید را بیان داشته است؛ چرا که آدمی، هیچ و پوچ – از خاک تا خاک – حیوان دو پا و ناطق نیست، و حیاتش تا معاد و پس از آن ادامه دارد، لذا باید در بهترین اندازهها قرار گیرد و ساخته شود.
و البته امنیت و شرایط مساعد برای رفع نیازها، شکوفایی استعدادها، رشد و کمال فردی و اجتماعی نیز مرهون رعایت احکام و قوانین الهی میباشد، نه خواست و رأی و منافع کفار و ظالمان.
مطالب بسیاری در مورد ازدواج موقت درج گردیده که اگر در پایین صفحه اصلی، هشتک "ازدواج موقت" را کلیک نمایید، در اختیار قرار میگیرد.
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی.
پرسش:
چرا ازدواج موقت در ایران اینقدر سخت و گاهی غیر ممکن است، مگر دستور خدا و اسلام نیست؟! چرا برخی به شدت از آن متنفرند و آن را اهانت به خود قلمداد مینمایند؟!
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/right/11095.html
- تعداد بازدید : 2139
- 16 تیر 1400
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: حقوقی و احکام ازدواج ازدواج موقت روابط جنسی