بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
امام سجاد علیه السلام:
صحیفه سجادیه - فرازی از دعای 44
«... ثُمَّ فَضَّلَ لَيْلَةً وَاحِدَةً مِنْ لَيَالِيهِ عَلَى لَيَالِي أَلْفِ شَهْرٍ، وَ سَمَّاهَا لَيْلَةَ الْقَدْرِ، ﴿تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ﴾، دَائِمُ الْبَرَكَةِ إِلَى طُلُوعِ الْفَجْرِ عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ بِمَا أَحْكَمَ مِنْ قَضَائِهِ.»
- سپس یکی از شبهایش را، بر شبهای هزار ماه، برتری داد و آن را شب قدر نامید؛ فرشتگان و روح در آن شب، به دستور پروردگارش، برای تعیین سرنوشتها و آوردن هر خیر و برکتی و حساب هر کاری، نازل میشوند. شبی است آکنده از سلامت و رحمت، برکتش تا سپیدهدم بر هر کس از بندگانش که بخواهد، از طریق قضایش که محکم و استوار کرده، پیوسته و دائمی است.
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلَالَ حُرْمَتِهِ، وَ التَّحَفُّظَ مِمَّا حَظَرْتَ فِيهِ، وَ أَعِنَّا عَلَى صِيَامِهِ بِكَفِّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِيكَ، وَ اسْتِعْمَالِهَا فِيهِ بِمَا يُرْضِيكَ حَتَّى لَا نُصْغِيَ بِأَسْمَاعِنَا إِلَى لَغْوٍ، وَ لَا نُسْرِعَ بِأَبْصَارِنَا إِلَي لَهْوٍ.»
- خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و شناخت برتری این ماه و بزرگداشت احترامش را و خودداری از آنچه که در این ماه ممنوع کردی، به ما الهام فرما؛ و ما را به روزه داشتن این ماه و حفظ انداممان از گناهانت و به کار گرفتن آنها در آنچه که تو را خشنود میکند، یاری ده؛ تا با گوشمان به گفتار لغو گوش نکنیم و با چشممان به تماشای لهو نشتابیم؛
وَ حَتَّى لَا نَبْسُطَ أَيْدِيَنَا إِلَى مَحْظُورٍ، وَ لَا نَخْطُوَ بِأَقْدَامِنَا إِلَى مَحْجُورٍ، وَ حَتَّى لَا تَعِيَ بُطُونُنَا إِلَّا مَا أَحْلَلْتَ، وَ لَا تَنْطِقَ أَلْسِنَتُنَا إِلَّا بِمَا مَثَّلْتَ، وَ لَا نَتَكَلَّفَ إِلَّا مَا يُدْنِي مِنْ ثَوَابِكَ، وَ لَا نَتَعَاطَى إِلَّا الَّذِي يَقِي مِنْ عِقَابِكَ، ثُمَّ خَلِّصْ ذَلِكَ كُلَّهُ مِنْ رِئَاءِ الْمُرَاءِينَ، وَ سُمْعَةِ الْمُسْمِعِينَ، لَا نَشْرَكُ فِيهِ أَحَداً دُونَكَ، وَ لَا نَبْتَغِي فِيهِ مُرَاداً سِوَاكَ.
- و تا جایی که دستهایمان را به جانب حرامی نگشاییم و با گامهایمان به سوی ممنوعی نرویم و شکمهایمان، جز آنچه را حلال کردی، در خود جای ندهد؛ و زبانمان، جز به آنچه تو گفتهای، گویا نشود؛ و عمل و وظیفهای، جز آنچه ما را به ثواب تو نزدیک میکند، متحمّل نشویم؛ و جز آنچه ما را از کیفر تو نگاه میدارد، عهدهدار نشویم. آنگاه همۀ اینها را از ریای ریاکاران و شهرتطلبی شهرت طلبان، خالص و پاک فرما؛ به گونهای که کسی را جز تو در اعمالمان شریک نکنیم و مقصد و منظوری در آن اعمال غیر تو نطلبیم.
شرحی مختصر
«شب قدر»، از «هزار ماه بهتر و برتر است»، اما نه برای همگان و این نکتۀ مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. قطعاً این جمع کثیر کافران، مشرکان، منافقان، ظالمان و فاسقان، نه تنها از برکات این شب بهرهای نمیبرند، بلکه بدترین مقدرات برای آنها نوشته میشود، به سبب آن چه از پیش عمل کردهاند! لذا «شب قدر»، تماماً خیر و برکت است، برای «مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ - برای هر کسی از بندگانش که او بخواهد» - و او در قرآن مجید، تشریح نموده است که برای چه کسانی خیر و برکت دنیا و آخرت را میخواهد و رقم میزند، مانند: «مؤمنان، متقیان، مسلمانان، توکل کنندگان، متوسلین و متصلین به آن که [یا آن چه] او امر به توسل و اتصال به آنان را امر فرموده است، و هم چنین بندگان گناهکار، اما مستغفر، تائب و امیدوار به رحمت او، چنان که به بندگان گناهکارش فرمود که امیدوارانه بیایند، تا او تمامی گناهانشان را یکجا ببخشد:
«قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» (الزّمر، 53)
- بگو اى بندگان من كه بر خويشتن زياده روى روا داشته ايد از رحمت خدا نوميد مشويد در حقيقت خدا همه گناهان را مى آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است.
●- گناهان ما، با اعضای بدنمان به انجام میرسند؛ آدمی، با چشم، گوش، دست، پا و سایر اعضایش مرتکب گناه میشود.
برخی گمان دارند، که مثلاً گناه چشم، فقط دیدن نامحرم و گناه گوش، فقط شنیدن آوای حرام یا غیبت، و گناه زبان، فقط گفتن دروغ، غیبت، تهمت، سخنان رکیک و فحاشی و ... میباشد؛ اما در این دعا، برای هر عضوی و از جمله شنوایی و بینایی که دو ابزار دریافت و ورودی میباشند، به پرهیز از «لغو و لهو» تأکید شده، چرا که انجام کار بیهوده، خودش اسراف عمر و ضایع نمودن نعمات و از بزرگترین گناهان میباشد.
●- اما، اعضای بدن، خودشان گناهی نمیکنند، بلکه این انسان است که به وسیلۀ این اعضا، کار درست یا غلط را به انجام میرساند؛ لذا عقل، علم، قلب، نفس، اراده و ...، همه دخیل هستند.
هیچ تردیدی نیست که مطالعه، علم و آگاهی، نقش مقدماتی در فهم را دارند، اما شاهدیم که بسیاری به رغم علم بیشتر، منحرفتر شدهاند.
از اینرو، درک عظمت ماه مبارک رمضان و شبهای قدر، صرفاً با مطالعه حاصل نمیشود، بلکه خدا باید آن را به قلب الهام نماید.
●- و اما نکتۀ آخر، همان هدف، قصد و نیّت در اراده از هر کاری میباشد که پنهانی است و به «قلب» افراد مربوط میباشد؛ لذا درخواست مینماید که تمامی خوبیها و عبادات نیز «مخلصانه» باشد، برای ریاء (نمایش فریبکارانه) نباشد، به هیچ شرکی مخلوط و آلوده نگردد و در ارادهها، هیچ مُرادی به جز جلب رضایت و قُرب الی الله نباشد.
کلمات کلیدی:
صحیفه سجادیه دعا