پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): آمیزش، به دلیل ارضای نیاز جنسی، آرامشی در این نیاز میآورد، اما هدف از آمیزش، صرفاً آرامش جنسی نمیباشد.
متن و ترجمۀ آیۀ مورد بحث، به شرح زیر میباشد:
«هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا فَلَمَّا تَغَشَّاهَا حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِيفًا فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ آتَيْتَنَا صَالِحًا لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ» (الأعراف، 189)
ترجمه: او خدايى است كه (همۀ) شما را از يك فرد آفريد؛ و همسرش را نيز از جنس او قرار داد، تا در كنار او بياسايد سپس هنگامى كه با او آميزش كرد، حملى سبك برداشت، كه با وجود آن، به كارهاى خود ادامه مى داد؛ و چون سنگين شد، هر دو از خداوند و پروردگار خود خواستند «اگر فرزند صالحى به ما دهى، از شاكران خواهيم بود!»
یک – برای ریشهیابی کلمات و معانی آنها در ادبیات و زبانهای گوناگون، لزومی ندارد که حتماً حدیث یا روایتی نیز بیان گردد؛ این همان رویکرد "اخباریگری" میباشد که بسیار مذموم و مضرّ میباشد.
دو – معنا، مفهوم و مصادیق واژگانی، فراگیر میباشند و به یک موضوع اختصاص ندارند، از جمله آنها "سَکَن = آرامش" میباشد. هر چیزی که با جبران نیازی آرامش دهد، "سَکن" است و هر چه که آرامش را به مخاطره اندازد و یا بر هم زند، نقطۀ مقابل آن قرار داد که سبب بروز تشویش، اضطراب، نگرانی، دغدغه، اذیت، ترس، تزلزل و ... میگردد.
سه – در این آیه، بحث از آرامش همسران در کنار یکدیگر به واسطه امر "ازدواج" میباشد، نه هر آرامشی و نه هر دغدغهای؛ و این آرامش نیز به یک یا دو موضوع [مثل نیاز جنسی و ...] اختصاص ندارد.
مرد و زن، بر عکس آن چه شعار دادند: «دو جنس مخالف»، نه تنها با یک دیگر "مخالف" نیستند، بلکه نیازهایی به هم دارند و "مکمل" یک دیگر میباشند. هر تفاوتی، دلیل بر اختلاف نمیباشد.
چهار – از آنجا که انسان متشکل از روح و جسم میباشد، نیازهایش نیز هم روحی و روانی است و هم جسمی؛ و البته نیاز جنسی به معنای شهوت نیز فقط یکی از نیازهای جسمی میباشد.
پنج – خداوند متعال، در رفع هر نیاز روحی، روانی یا جسمی، "لذت" هم قرار داده است تا میل و رغبت به رفع نیاز ایجاد شود، نه این که هدف از ایجاد آن نیاز و حکمت در رفع آن نیاز، صرفاً "لذت" باشد.
بنابراین، هدف از ایجاد نیاز جنسی و حکمت از رفع این نیاز، صرفاً لذت جنسی و شهوانی نمیباشد، بلکه میل و رغبت به فرزندآوری میباشد، چنان چه در آیۀ مورد بحث نیز به انتقال نطفه مرد به رحم زن «حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِيفًا» و بارداری زن تصریح نموده است.
شش – در آیۀ دیگری در مقولۀ "ازدواج و آرامش" چنین میفرماید:
«وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» (الرّوم، 21)
ترجمه: و از نشانههاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در اين نشانههايى است براى گروهى كه تفكّر مىكنند!
هفت – بنابراین، زن و مرد، نیازهای روحی، روانی، عاطفی، جنسی، فردی و اجتماعی به یک دیگر دارند؛ برخی از این نیازها را میتوان به صورت جعلی، بدلی و گذرا، جبران نمود، مانند: زنا، خودارضایی، همجنسبازی، جماع با حیوانات یا اشیاع و ... در ارضای نیازهای شهوانی؛ اما خداوند متعال میفرماید که من خلق میکنم و من ربوبیت و هدایت میکنم، و "ازدواج" را به عنوان تنها راهکار سالم و رشد دهنده و تکامل بخش [چه در امور شخصی و چه اجتماعی، اخلاقی، حتی اقتصادی و ...] جهت رفع نیازها و رسیدن به آرامش طرفین قرار دادهام.
هشت – بنابراین، اهداف و حکمتهای نیازها، ضرورت و البته لذت رفع آنها، بسیار است، از تشکیل خانواده به عنوان اولین اجتماع مقدس گرفته تا فرزندآوری و بقای نسل و ...، و بالاخره هدف غایی، که تفکر در نشانههای خداوند متعال «ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» - تعقل برای خداشناسی و خودشناسی، و شاکر بودن «لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ» میباشد. "شکر" یعنی: شناخت مُنعم، شناخت نعمت و استفادۀ درست از آن جهت رسیدن به رشد و کمال، و بالتبع قُرب به پروردگار عالم.
نه – واژۀ آرامش [سَکَن]، در آیات دیگر، راجع به امور دیگری نیز مورد بحث قرار گرفته که معلوم شود، نیازهای انسان متفاوت است و عوامل رفع آنها نیز متفاوت میباشد.
«اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ» (غافر، 61)
ترجمه: خداوند كسى است كه شب را براى شما آفريد تا در آن بياساييد، و روز را روشنى بخش قرار داد؛ خداوند نسبت به مردم صاحب فضل و كرم است؛ ولى بيشتر مردم شكرگزارى نمىكنند!
ده – اگر دقت نماییم، در اول و آخر این مباحث در آیات، به تفکر و تعقل در خداشناسی و بالتبع پرستش و "شکر" او متذکر شده است؛ چرا که هدف غایی در هر امری همین است و این خداپرستی با اطاعت فرامین و قوانین او، و مُنعم شناسی، نعمت شناسی و استفاده بهینه از نعمات [شکر] است که فرد و جامعه را به حیات طیبه در دنیا و فلاح در آخرت میرساند.
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی.
پرسش:
آیا در آیه ۱۸۹ اعراف ، میتوان منظور از «لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا» را به جای «تَغَشَّاهَا» به آمیزش جنسی اطلاق نمود؟ زیرا هدف آمیزش ایجاد آرامش است. آیا روایتی داریم؟!
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/quran/11011.html
کلمات کلیدی:
قرآن ازدواج روابط جنسی سوره اعراف