پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
این که قیامت مادی هست یا خیر؟ با این که آیا در همین زمین مادی هست یا خیر؟ دو موضوع متفاوت میباشند که باید جداگانه بررسی شوند.
"قیامت"، نامهای گوناگونی دارد که هر یک مُعرف چگونگی و وقایع آن عالَم میباشد.
همین واژۀ "قیامت"، اشاره به روزی دارد که تمامی انسانها در محضر الهی میایستند. "یوم الخروج" – روزی که همه از قبرها خارج میشوند / "یوم البَعث"- روزی که همگان برانگیخته میشوند / "الیوم الاخر" – روزی که نوع دیگری نسبت به دنیاست / "یوم الفصل" – روزی که جداسازی انسانها به حسب چگونگی ایمان و عمل به انجام میرسد ... و حدود 30 اسم دیگر، از جمله: «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ / الإسراء، 71 – روزی که تمامی انسانها به صورت فردی و یا گروهی، با امامشان فراخوان میشوند»؛ که این آیه خود دلیلی است که همیشه و برای همگان، "امام" وجود دارد که یا امام حق است و یا امام باطل؛ پس، فرد یا جامعه، در دنیا از هر امامی پیروی کردند، در محشر نیز با همان امام فراخوان میشوند.
جسم در قیامت
گاه به کار بردن کلمات در معانی مصطلح اما نادرست یا دست کم نارسا، سبب ایجاد انحراف در ذهن میشود؛ مثل این که به برخورداری از "جسم"، بگویند: «مادی»! و حال آن که مادی به چیزی میگویند از ماده و عناصر طبیعی همین جهان تشکیل شده باشد، در صورتی که الزامی ندارد هر جسم یا کالبدی، حتماً طبیعی و مادی باشد.
آدمی، متشکل از "روح، شکل و جسم" میباشد و به هر عالَمی که منتقل شود، این ترکیب را دارد؛ با این تفاوت که شکل و جمسش، متناسب با همان عالَم میباشد. اگر به برزخ برود، از "قالب یا جسم مثالی" برخوردار میشود و اگر قیامت برپا شود، جسمی متناسب با آن عالَم خواهد داشت که البته حقیقت همین جسم مادی و عنصری میباشند، مانند حقیقت اعمال که در آن دنیا ظهور عینی مییابد.
در همین دنیا نیز روح آدمی، لذت و شادی و یا درد و عذاب روحی دارد؛ چنان که عبادت، کسب علم و یا دیدن محبوب برایش بهجت و لذت دارد، و در فراق یا غم از دست دادن، برایش عذاب دارد؛ همچنین جسم آدمی، لذتها و دردهای خودش را دارد.
آیات بسیاری در قرآن کریم، تصریح به بهجت و لذت روحی در بهشت و درد و یا عذاب روحی در جهنم دارد؛ و آیاتی نیز به لذت جسمی در بهشت و یا عذاب جسمی در جهنم دارد. لقاء الله، سلطنت، دیدن اولیاء الله و ... همه لذت روحی دارد، اما باغها، قصرها، میوهها، دیدنیها و ...، لذت جسمی نیز دارد. روح بر تخت تکیه نمیزند، لباس نمیپوشد، زیورآلات استفاده نمیکند، میوه نمیخورد و ...؛ اما در قرآن کریم به این نعمات تصریح شده است:
«عَلَى سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ* مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ - بر تختهايى بافته شده [و جواهرنشان] قرار گرفته - درحالى كه بر آن ها تكيه كرده و روبه روى يكديگرند/ الواقعة، 15 و 16» - و یا:
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا» (النساء، 56)
- به راستى آنان كه به آيات و نشانههاى ما كافر شدند، به زودى آنان را به آتشى مىسوزانيم؛ هرگاه پوستهايشان سوخته شود پوستهاى ديگرى به جاى پوستهاى سوخته شده شان مىآوريم تا عذاب را بچشند؛ قطعا خداوند مقتدر و كارهايش حكيمانه است.
●- بدنی که در بهشت به واسطه خوردن و آشامیدن، خونسازی و سلولسازی نکند، چاق و لاغر نگردد، بیمار و سالم نگردد، پیر و فرسوده نشود و نمیرد که بدن مادی نیست! چنان که بدنی که در جهنم، بسوزد اما نمیرد، بدن مادی نیست.
پس، همگان بدن دارند، اما نه بدن مادی (متشکل از عناصر طبیعت و خواص آن).
آیا بهشت و جهنم در همین زمین مادی است؟
از گذشته تا کنون، بسیاری گمان و اصرار دارند که بگویند:«معاد، بهشت و جهنم، در همین زمین مادی میباشد!» که البته این فقط یک گمانی است که هیچ دلیل عقلی و یا نقلی (سندی از آیات و احادیث) برای آن ندارند و حتی گمان مکاتبی که به "تناسخ" روی آوردهاند نیز از همین گمان خطا ناشی شده است!
●- برخی تلاش دارند که با استناد به کلمات و آیات قرآن مجید، اثبات کنند که معاد، بهشت و جهنم، در همین دنیاست! میگویند: «کلمه، ارض یعنی همین زمین!»؛ اما "ارض" به هر نوع زمینی گفته میشود، خواه سیارۀ زمین باشد، یا مریخ – خواه زمین بهشت باشد و یا جهنم.
●- برخی میگویند: «چون فرمود زمین به غیر زمین مبدل میشود، پس بهشت و جهنم در همین زمین برپا میشود!»، اما این دلیل نیست و هیچ کجا نفرموده که زمین به بهشت و جهنم تبدیل میگردد.
●- این گمانها، به غیر از آن که ریشه در "جهانبینی مادی" حتی نسبت به معاد، بهشت و جهنم دارد، به این دلیل است که گمان دارند "بهشت و جهنم"، هنوز خلق نشدهاند و یک زمانی خلق خواهند شد! در حالی که در آیات و روایات تصریح شده که بهشت و جهنم، هم اکنون نیز وجود دارند؛ چنان که فرمود: «وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ – و همانا جهنم به كافران احاطه دارد / العنکبوت، 54»؛ و احادیث متعددی وجود دارد که هر کسی بهشت خود را از هم اکنون میسازد، و گاه با عملی، آن چه ساخته و کاشته است را به آتش میکشاند و گاه گسترش و شکوه میدهد و ... .
●- در قرآن کریم تصریح شده که این عالم ماده، کهکشانها و سیارات، کلاً دگرگون میشوند؛ در زمین زلزلهای عظیم رخ میدهد – کوهها چون پنبه زده میشود – خورشید و ستارگان خاموش میشوند – آسمان شکافته میشود و به شکل دود در میآید و ... ؛ پس دیگر این دنیا نخواهد بود.
●- در قرآن کریم تصریح شده که گسترۀ بهشت مانند پهناوری زمین و آسمان است:
«سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ» (الحدید،21)
- براى رسيدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتى كه پهنا و گسترهى آن چون پهنا و گسترهى آسمان و زمين است، از يكديگر پيشى گيريد اين بهشت براى كسانى كه به خدا و پيامبرانش ايمان آوردهاند فراهم شده است اين بخشش خداست كه آن را به هركس كه بخواهد مىدهد، و خداوند داراى بخششى بزرگ است.
●- حال چه دلیل، منطق، سند و اصلاً لزومی دارد که کسی گمان کند: «لابد خدا این زمین را آنقدر بزرگ میکند که بزرگیاش مانند زمین و آسمان باشد؟ مضافاً بر این که فرمود: «گسترۀ بهشت، "مانند" گسترۀ زمین و آسمان است، نه این که خود همین زمین و آسمان، و آن هم آسمان مادی میباشد!
مرتبط:
فهرست لینک پرسشها و پاسخها دربارۀ "معاد" که در این پایگاه منتشر شده است.
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
آیا قیامت نیز "مادی" میباشد؟ یعنی: آیا بهشت و جهنم در همین زمین مادی برپا میشود، منتهی با اقتضائات هماهنگ با قیامت؟
پاسخ (نشانی لینک):
https://www.x-shobhe.com/resurrection/11448.html
کلمات کلیدی:
اعتقادی معاد