پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): مسئله رؤیت هلال اول ماه (هر ماهی) و از جمله رؤیت هلال اول شوال که عید فطر میباشد، تقلیدی نیست.
در تمامی رسالهها و استفتاها، از جمله امام خامنهای، بیان شده که:
اصل ثبوت رؤیت هلال ماه، تقلیدی نیست، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر یک مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید ترتیب اثر دهد؛ در هر صورت اول ماه به پنج چیز ثابت میشود :
اول: آنکه خود انسان ماه را ببیند.
دوم: عدهای که از گفته آنان اطمینان پیدا میشود بگویند ماه را دیدهایم و همچنین است هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود.
سوم: دو مرد عادل بگویند که ماه را دیدهایم،
چهارم: سی روز از اول ماه بگذرد.
پنجم: حاکم شرع حکم کند که اول ماه است.
بنابراین، اگر تمامی مراجع هنوز اعلام نکرده باشند که "عید فطر" شده است، اما شخص خودش هلال ماه را ببیند، بر او واجب است که دیگر روزه نگیرد و آن روز را "فطر" بداند.
هم چنین اگر دو یا چند نفر که از گفتهی آنان اطمینان حاصل شود، بگویند که ماه را دیدهایم و شخص مطمئن شود که آنان راست و درست میگویند، باید آن روز را فطر بداند.
حکم حاکم شرع (مثل ولی فقیه)، اصل پنجم است. یعنی انسان خودش ندیده، افراد مطمئن نیز ندیده یا به او نگفتهاند، اما "حاکم شرع"، اعلام میکند که رمضان به پایان رسید و ماه اول شوال رؤیت شد و فردا عید فطر است؛ آنگاه بر همگان لازم است که آن روز را عید بدانند.
یک – اختلاف نظر مراجع، بیشتر مبتنی به اختلاف فتاوای آنها در مورد "افق" است، مثلاً این که افق یک نیمکره را باید در نظر گرفت، یا افق یک کشور، و یا یک منطقهی جغرافیایی.
دو – در عین حال، رؤیت ماه، یک مقولهی فقهی و فتوایی نیست که لزوم به تقلید از مرجع داشته باشد. اما اگر حاکم شرع، اعلام و حکم نمود، تکلیف بر همگان روشن است.
نکته:
●- وقتی فقط با شهادت چند نفر که از گفتهی آنها اطمینان حاصل میشود، تکلیف مسلمان روشن میگردد، دیگر چگونه پس از اعلام "ولی فقیه" که با امکانات و کارشناسان و تحقیق فراوان به رؤیت اول ماه گواهی میدهد و یا حتی حکم میدهد که عید فطر است، باز هم یک عده تردید میکنند و یا میگویند: «اما، این مرجع چنین گفت، آن یکی چنان گفت»؟!
●- چنان که بیان شد، مسئله رؤیت اول ماه، نه فتوایی است و نه تقلیدی؛ و این که مردم به اعلام مرجع توجه دارد، فقط جنبهی اطمینانبخشی و وحدت رویه دارد؛ و مجدد تکرار میشود: «مگر آن که حاکم شرع، حکم نماید».
●- پس وقتی مرجع تقلیدی که خود حاکم شرع و ولیّ فقیه است، حکم میکند که رمضان به پایان رسید و عید فطر است، حتی مراجع و فقها نیز باید تبعیت کنند و اگر اعلام ننماید، تکلیف همان دو بند اول است.
مشارکت و هم افزایی - پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی
پرسش:
برخی از مراجع، در اعلام عید فطر، تفاوت فتوا دارند؛ تکلیف مقلدین چیست؟
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/shobhe/10366.html
پیوستن و پیگیری در پیامرسانها:
کلمات کلیدی:
حقوقی و احکام