پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): اگر ابلیس لعین، پس از نافرمانی به خاطر تکبرش، یک "رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي – پروردگارا! من به خودم ظلم کردم" میگفت، و پس از استغفار (طلب بخشش)، توبه مینمود و از گناهش به سوی خداوند بر میگشت و اطاعت امر مینمود، چه بسا مورد عفو، مغفرت و رحمت الهی نیز قرار میگرفت؛ اما این تکبر آن قدر شدید بود و در جان او رسوخ نموده بود که به رغم مواجه با قهر الهی و علم به اخراج از صف ملکوتیان و قرار گرفتن در جرگهی جهنمیان برای ابد، نه تنها جاضر نشد که معذرت خواهی نموده و خود را اصلاح کند، بلکه بدتر لج کرد و در مقابل حق تعالی، موضع دشمنی گرفت و قصد منحرف نمودن سایر بندگان را نمود – و این مرض و غرض، در آدمیان نیز وجود دارد.
●- وقتی خداوند رحمان و رحیم، او را ابتدا محاکمه نمود که چرا سجده ننمودی و او برتری خود [تکبرش] را دلیل آورد؛ در نهایت حکم صادر گردید:
«قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ * وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَى يَوْمِ الدِّينِ» (ص، 77 و 78)
ترجمه: [خداوند] فرمود: چس از این [جايگاه] بيرون رو كه بىترديد تو رانده شدهاى * و همانا لعنت من تا روز رستاخيز و پاداش بر توست.
ابلیس لعین میدانست که مانند سایر آحاد انس و جنّ که از قوهی اختیار برخوردار میباشند، فقط تا وقتی زنده است، مهلتی دارد و پس از برپایی قیامت، مشمول عذاب الهی ابدی میگردد، و در ضمن از آنجا که بسیار متکبر و زیاده خواه بود، از خداوند سبحان خواست که جان او را تا روز قیامت نگیرد و هم چنان زنده بماند:
«قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ» (همان، 79)
ترجمه: [ابلیس لعین] گفت: پروردگارا! مرا تا روزى كه مردم برانگيخته مىشوند، مهلت ده!
خداوند متعال نیز دعای این بندهی رانده شده از رحمتش را نیز مستجاب نمود و به او مهلت داد، اما نه تا روز قیامتی که او خواسته نمود، بلکه فرمود:
«قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ * إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ» (همان، 80 و 81)
ترجمه: [خداوند] فرمود: همانا تو از مهلت يافتگانى * تا وقتی که روز آن [در علم الهی] معلوم است.
بنابراین، درخواست مهلت یافتن تا روز قیامت پذیرفته و مستجاب نشد، اما تا وقتی که زمان و روز آن در علم خداوند علیم و حکیم "معلوم" میباشد، به او مهلت داده شد. پس او نیز مانند سایر جانداران، در همین دنیا و قبل از این که قیامت برپا شود، میمیرد و به جهنم برزخیاش منتقل میشود تا روز قیامت و بعثت و حشر همگان.
روایات حاکی از آن است که ایشان به دست قائم آل محمد عجّ الله تعالی فرجه الشریف کشته میشود و برخی از روایات نیز حاکی از کشته شدن ابلیس لعین، به دست پیامبر اکرم یا امیرالمؤمنین علیهماالسلام، پس از رجعت دارد و البته منافاتی هم ندارند، چرا که ممکن است در یکی بساط سلطهی او جمع شود و قدرت نفوذش کشته شود و در دیگری، جانش اخذ گردد.
●- علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، پایان كار شیطان را برپایی حكومت حضرت مهدی (عج) دانسته (المیزان ، ج 12 ، ص161-160) كه بر اساس برخی روایات، ابلیس به دست مبارك آن حضرت یا طبق روایات رجعت، پس از جنگ با لشكر امیرالمومنین، علی(علیه السلام) ، در حوالی كوفه میگریزد و به دست پیامبر (صلی الله و علیه وآله) بر صخره بیت المقدس (بحارالانوار، ج53 ، ص 42) كشته میشود. (همان، ج 6، ص 254)؛ برخی [نیز] پایان حیات ابلیس را مقارن با پایان حیات انسان بر روی كره خاكی دانستهاند. (المیزان ، ج 8 ، ص 28-27)
مشارکت و هم افزایی - پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی
پرسش:
آیا ابلیس لعین تا روز قیامت مهلت گرفته است، یا اینکه به دست منجی عالم حضرت مهدی علیه السلام نابود خواهند شد؟
پاسخ:
http://www.x-shobhe.com/shobhe/10153.html
پیوستن و پیگیری در پیامرسانها:
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه قیام