س 811 - آیا ائمه که نبی نبودند نیز مانند پیامبران، از عالم غیب با خبر بودند یا فرشته‌ها به آن بزرگواران الهام می‌کردند؟ پس چطور می‌توانیم بگوییم که ائمه نبی نیستند؟ (ریاضی / قم) + صوت (6:55 دقیقه)

سوالات و شبهات

درصدی از ژنوم انسان، مربوط به رترو ویروس‌هاست. تکوین جنین انسان شباهت بنیادی به تکوین جنین سایر پستانداران و حتی مهره‌داران دارد. میتوکندری موجود در سلول‌های یوکاریوت‌ها، از جمله انسان، شباهت بی‌بدیلی به باکتری‌ها دارد. آثار، فسیل‌ها و ابزارآلات ساخته‌ی دست هوموساپین‌ها (انسان خردمند) مربوط به چند میلیون سال پیش در آفریقا و خارج از آفریقا پیدا شده و آنقدر هم زیاد است که می‌توانید مهاجرت‌ها را شبیه‌سازی کرد! نزدیک به 400 توالی DNA وجود دارد که بین ما و دیگر جانوران نزدیک به ما "عیناً" تکراری است. در کتاب قرآن آمده است که به علم رجوع کنید. منظور علمی است که حاصل استقراء و تجربه باشد؟ اگر چنین است (و البته که علم دیگری نداریم!) نظر پیشروان علم با نظر خلقت آدم از گل و خاک نمی‌خواند. شواهدش را هم بالا عرض کردم.
انسان چه مومن به خدا باشد چه نباشد به توفیقاتی مثل علم و ثروت و... می‌رسد؛ حال سوال اینجاست که نقش ایمان به خدا در این توفیقات چیست؟ آیا اساسا ایمان به خدا و پیروی از دین الهی نقشی در این توفیقات دارد یا خیر؟ چه نسبتی بین موفقیت و پیروی از دین الهی وجود دارد؟ اگر برای توفیقاتی مثل علم و...، دین داری لازم است، لطفاً بفرمایید که چرا کفار در طول تاریخ دارای توفیقاتی بوده‌اند؟! (الکترونیک)
آیا می‌شود بدون علم تزکیه نمود؟ آیا آگاهی جامع لازم است یا اشنایی اجمالی کفایت می‌کند؟ چطور است که بعضی درس دین نخوانده‌ها عارف بزرگ می‌شوند؟ آیا آنان همه احکام را می‌دانستند و به همه عمل می‌کردند؟ مثلا شیخ رجبعلی خیاط! می‌گویند علم مقدمه تزکیه است اگر چنین باشدخیلی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما سواد هم نداشتند اما از ما هم باتقواتر بودند ...؟!