پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): با این منطق، علی الحساب هیچ کدام را باور ننمایید، تا زمانی که "عقل و علم" را ملاک شناخت بگیرید که مقدمهی باور و ایمان میباشند.
مقصودتان از حرفهای افلاطون، ابن عربی یا ائمه علیهم السلام، کدام حرفهای این اشخاص میباشد؟ نه حرفهای افلاطون در یک موضوع خلاصه شده و نه ابن و عربی و ابن سینا و ...، نه ائمه اطهار علیهم السلام.
باید دقت کنید که شما دنبال باور حرفها هستید، یا دنبال باور اسمها؟! وقتی نمیدانید که افلاطون و یا ابن عربی و یا امامان علیهم السلام، در چه موضوعی، چه سخنی گفتهاند؛ چه چیزی را میخواهید باور کنید یا نکنید؟!
شاید افلاطون، ارسطو، سقراط، کانت، دکارت، هگل، یا بوعلی، ملاصدرا و ابن عربی، در یک موضوعی سخن حقی گفته باشند که با منطقی خوب و درست نیز مطرح کرده باشند و معقول باشد و شاید سخنی گفته باشند که قابل نقد منطقی و عقلی باشد؛ وقتی نمیدانید که چه گفتهاند، چه چیزی را میخواهید باور کنید یا نکنید؟!
دقت فرمایید که "شناخت"، کار عقل است؛ و فهم، باور و ایمان کار قلب است. لذا ممکن است که آدمی با تلاش عقلی و علمی، خیلی چیزها را بشناسد، اما هرگز باور نکند و ایمان نیاورد.
مگر ابلیس لعین خداوند سبحان را نمیشناخت و خودش از عابدان و زاهدانی نبود که در صف فرشتگان قرار گرفته بود؟ مگر سامری گوسالهساز و یا بلعم باعور، هر دو از عرفا و عابدان قوم حضرت موسی علیه السلام نبودند؟ و نمونههای معاصر نیز بسیارند.
بنابراین، برای شناخت، اکتفا به اسم [مثل: امام، افلاطون، ارسطو، ابن عربی، ملاصدرا، بوعلی سینا و ...] کاری بسیار نادرست میباشد، بلکه باید مطلب را مورد مطالعه قرار داد، سپس با عقل شناخت و پس از آن است که یا ایمان قلبی ایجاد میگردد و یا به رغم شناخت، هیچ ایمانی آورده نمیشود؛ چنان که بسیاری در گذشته و حال، امیرالمؤمنین، سیدة السناء، امام حسن، امام حسین و سایر امامان را میشناختند، خوب هم میشناختند، حتی مستقیماً شاگردی آنها را مینمودند، اما هیچگاه فهم و باور نکردند و ایمان نیاوردند.
●- ما وقتی خداوند سبحان، علیم و حکیم را با عقل شناختیم و با قلب به او ایمان آوردیم، میتوانیم بگوییم که هر چه در کلام وحی آمده حق است، اگر چه شناخت و علم من بدان نرسیده باشد؛ خب این یک حکم منطقی و عقلی است. با عقل خدا را شناخته و میداند که او علیم و حکیم و سبحان است، پس با همین عقل حکم میدهد که سخن خدا [وحی] نیز حق است.
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه