ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: بیتردید یا آن استاد به رغم استادی حتی معنی یک کلمهی بسیار رایج به نام «ظلم» را نمیداند و یا میداند، اما مانند برخی از اساتید دیگر، اسلامستیزی و ایجاد شک، تردید، شبهه و در نهایت اعوجاج در اندیشه و ذهن دانشجویان و جوانان را سرلوحهی رسالت استادی خود قرار داده است.
روش اسلامستیزان در جنگ نرم (ضد تبلیغ) همیشه این گونه است که ابتدا یک گزاره را با تعریفی غلط ارائه میدهند، و سپس بر اساس آن تعریف غلط، به اسلام و باورها حمله و هجمه مینمایند.
الف – معنای مظلوم، بر عکس آن چه شایع میکنند تا بدین بهانه این واقعیت را از اهل بیت علیهم السلام دور کنند، ضعیف و توسری خور نیست که بگویند امیرالمؤمنین علیهالسلام شجاع بود، غیور بود، شمشیرش چنین و چنان بود، پس مظلوم نیست و یا امام حسین علیهالسلام قیام کرد، پس مظلوم نمیباشد و نباید او را مظلوم نامید، بلکه کلمهی «ظلم» در مقابل کلمهی «عدل» است و عدل یعنی «قرار دادن هر چیزی در جای خودش – یعنی رفتاری حکیمانه». پس هر گاه فعل نا به جایی صورت پذیرد، حق ضایع شده است و ظلم میشود. لذا حتی ممکن است که یک کلمه یا یک جمله نا به جا و مغایر با حق و مسیر حق نیز ظلم باشد، چنان چه در مورد کسانی که آیات خدا را تحریف کرده و یا سخنان باطل این چنینی را به اسلام، معارف و فرهنگ اسلامی و مسلمین نسبت میدهند، فرمود ظالمترین هستند و آنها را کفار قلمداد نمود:
«و َمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِّلْكَافِرِينَ» (العنکبوت، 68)
ترجمه: و كيستستمكارتر از آن كس كه بر خدا دروغ بندد يا چون حق به سوى او آيد آن را تكذيب كند آيا جاى كافران [در] جهنم نيست؟
[کفر، پوشاندن هر حقی است. لذا ظلم نیز هست و ظالم حق را میپوشاند]
ب – معنای «مظلوم» نیز «پذیرندهی ظلم» نمیباشد، چرا که هر کس به اختیار خود ظلم را بپذیرد، خودش نیز ظالم است، چرا که با پذیرش ظلم، به خود و جامعه ظلم کرده است. بلکه معنای «مظلوم» کسی است که ظلم بر او روا و تحمیل شده است.
اگر کسی سخن کسی را تحریف کرد، اگر تهمت زد، اگر غیبت کرد، اگر حقوق مادی یا معنوی او را ضایع کرد، به مال یتمی تعرض کرد و ... میشود «ظالم» و طرف مقابل میشود «مظلوم». هر چند که علیه آن ظلم اقدامی نماید.
به عنوان مثال در سادهترین عملکردها و حوادث شخصی تا کلانترین رویکردهای اجتماعی و سیاسی، این «ظلم، ظالم و مظلوم»، قابل فهم و حتی شهود میباشد.
اگر یک درختی بیدلیل قطع شود، اگر برجی بدون مطالعات لازم ساخته شود، اگر کسی از چراغ قرمز عبور کند یا حق خود را در نوبت و ... رعایت نکند، به حق خود و جامعه ظلم کرده است.
آیا اگر امریکا، انگلیس و اسراییل که جان، مال، نوامیس، خانه، خاک و میهمن مسلمانان را در سرتاسر جهان مورد تعارض قرار میدهند ظالم نیستند و آیا مسلمانان را نباید «مظلوم» خواند؟! آیا آن که (در جنگ سخت یا نرم) ایستادگی کرد، قیام کرد، جهاد کرد، قتال کرد و در این عرصه به ظلم کشته و شهید شد، مظلوم نیست، چون در مقابل ظلم مقاومت کرده است؟!
ج – البته سادهانگاری است اگر گمان کنیم که ظلم به امیرالمؤمنین علیهالسلام که اول مظلوم (مظلومترینِ) عالم است و یا سایر ائمهی اطهار علیهمالسلام و از جمله سیدالشهداء امام حسین علیه السلام به صدماتی است که به بدن مبارک آنها وارد نمودهاند. به قول امام خمینی (ره): کمترین ظلم یزید، کشتن امام حسین علیهالسلام بود. بلکه ظلم اصلی، همان جا به جایی نا به جا و ضایع کردن حقوق الهی آنهاست که ظلم به آنها و ظلم به جامعه مسلمین و ظلم به بشریت میباشد و اینها (امام و امّت) همه «مظلوم» واقع میشوند.
آیا ریختن آبرو و یا جلوگیری از رشد یک شخص یا جامعه «ظلم» نیست و مرتکب آن «ظالم» و قربانی آن «مظلوم» نمیباشد؟!
د – هدف اصلی از این تعاریف و نتیجهگیریهای غلط، اولاً ایجاد تردید، تشدید و شبهه در معارف و باورهای مسلمین میباشد – ثانیاً تحریف فرهنگ و معانی در راستای ایجاد اعوجاج در اندیشه و فهم (شناخت) و انحراف از صراط مستقیم هدایت میباشد و ثالثاً دور کردن عقل، علم، عشق، عاطفه و احساسات مسلمانان از اهل عصمت و طهارت علیهمالسلام میباشد. چرا که تا وقتی آنان، دینشناسی، دشمنشناسی، گفتار، عمل و خُلق و خویشان اسوه و الگو (و امام) باشند، منافع کفار و ظالمین در مخاطره خواهد بود. رابعاً بدیهی است وقتی امام حسین علیهالسلام مظلوم شناخته نشود، دشمن نیز او نیز ظالم شناخته نخواهد شد و این هدف اصلی از این اعوجاجات میباشد.
«و َقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا إِفْكٌ افْتَرَاهُ وَأَعَانَهُ عَلَيْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ فَقَدْ جَاؤُوا ظُلْمًا وَزُورًا» (الفرقان، 4)
ترجمه: و كسانى كه كفر ورزيدند گفتند اين [كتاب] جز دروغى كه آن را بربافته [چيزى] نيست و گروهى ديگر او را بر آن يارى كردهاند و قطعا [با چنين نسبتى] ظلم و بهتانى به پيش آوردند.
بیتردید، استادی که بدون علم سخن میگوید، یا از روی علم و به عمد تحریف کرده و ایجاد شک، شبهه و اعوجاج میکند، و نان اسلام و مسلمین و بیتالمال را خورده و کفران میکند، یا به جای تعلیم و تعلّم صحیح و رشدافزا، سعی میکند اذهان مخاطبین را تسخیف، تحمیق و تحقیر نماید و ...، ظالم است و دانشجویان مخاطب او نیز «مظلوم» هستند، چه از روی عمد و یا سهو و جهل سخنش را بپذیرند و یا قبول نکرده و پاسخش را بدهند.
کلمات کلیدی:
گوناگون