اخلاق از قرآن مجید / 71 - دوری از گردنکشان / آن «بهترین سخن» که خداوند منّان به پیروان آن بشارت داده کدام است؟

اخلاق از قرآن مجید / 71 - دوری از گردنکشان / آن «بهترین سخن» که خداوند منّان به پیروان آن بشارت داده کدام است؟

بکوشیم تا در قلب، عمل و زبان، "شاکر" باشیم /1

بکوشیم تا در قلب، عمل و زبان، "شاکر" باشیم /1

با توجه به آیه «اَلَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعونَ اَحْسَنَهُ...»، خوب است که کسی دارای غربال روحی و فکری باشد تا هرچه را که وارد روحش می‌شود غربال کند، بدش را دور بریزد و خوبش را نگه دارد. آیا برای چنین کسی جایز است که هر کتابی را که می‌خواهد، بخواند و هر سخنی را که می‌خواهد، بشنود. بدش را دور بریزد و خوبش را نگه دارد؟

با توجه به آیه «اَلَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعونَ اَحْسَنَهُ...»، خوب است که کسی دارای غربال روحی و فکری باشد تا هرچه را که وارد روحش می‌شود غربال کند، بدش را دور بریزد و خوبش را نگه دارد. آیا برای چنین کسی جایز است که هر کتابی را که می‌خواهد، بخواند و هر سخنی را که می‌خواهد، بشنود. بدش را دور بریزد و خوبش را نگه دارد؟

باید حق و حقوق خود و دیگران بشناسیم و رعایت کنیم، تا رشد یابیم/ 3

باید حق و حقوق خود و دیگران بشناسیم و رعایت کنیم، تا رشد یابیم/ 3

انتخاب احسن

انتخاب احسن

س 528 - وقتی آیه 68 سوره زمر رو خوندم، تعجب کردم که نوشته بود تو روز قیامت اهل آسمانها و زمین می‌میرند منظور از اهل آسمان‌ها چه کسانی‌اند؟ قطعا نمیتونه منظور پرندگان باشه. (دوازدهم ریاضی فیزیک / تهران)

س 528 - وقتی آیه 68 سوره زمر رو خوندم، تعجب کردم که نوشته بود تو روز قیامت اهل آسمانها و زمین می‌میرند منظور از اهل آسمان‌ها چه کسانی‌اند؟ قطعا نمیتونه منظور پرندگان باشه. (دوازدهم ریاضی فیزیک / تهران)

در آیه 68 سوره زمر خداوند به بحث دمیدن در صور هنگام قیامت اشاره می‌کند. خب حالا سوال بنده این است که با توجه به اینکه خداوند حکیم در قرآن به اشاراتی مختصر اما پر مغز و پر محتوا بسنده می‌کند، حکمت اینکه در اینجا خداوند به این مسئله که به نظر من (البته خودم میدونم که نظرم اشتباه است) هیچ کاربردی ندارد یا اگر دارد خیلی کم است، اشاره می‌کند؟ (جوزدان)

در آیه 68 سوره زمر خداوند به بحث دمیدن در صور هنگام قیامت اشاره می‌کند. خب حالا سوال بنده این است که با توجه به اینکه خداوند حکیم در قرآن به اشاراتی مختصر اما پر مغز و پر محتوا بسنده می‌کند، حکمت اینکه در اینجا خداوند به این مسئله که به نظر من (البته خودم میدونم که نظرم اشتباه است) هیچ کاربردی ندارد یا اگر دارد خیلی کم است، اشاره می‌کند؟ (جوزدان)

در قرآن کریم می‌فرماید: «لیس للانسان الّا ما سعی» و «قل لله الشفاعَةُ جمیعاً» (زمر44) و می‌فرماید: «من ذاالذی یشفع عنده الّا باذنه» (بقره، 255) پس اگر چنین است که هر کس تنها ثمره سعی و تلاش و عمل خویش را می‌چیند و شفاعت تنها در دست خداست و شفاعت کسی جز به اذن او پذیرفته نیست، پس چرا شیعیان مترصند هر مشکلی خواه دنیوی یا اخروی را می‌خواهند یا توسل و شفاعت ائمه [علیه السلام] حل کنند آیا این اعمال شرک در فاعلیت خدا نیست؟ (کلام / قم)

در قرآن کریم می‌فرماید: «لیس للانسان الّا ما سعی» و «قل لله الشفاعَةُ جمیعاً» (زمر44) و می‌فرماید: «من ذاالذی یشفع عنده الّا باذنه» (بقره، 255) پس اگر چنین است که هر کس تنها ثمره سعی و تلاش و عمل خویش را می‌چیند و شفاعت تنها در دست خداست و شفاعت کسی جز به اذن او پذیرفته نیست، پس چرا شیعیان مترصند هر مشکلی خواه دنیوی یا اخروی را می‌خواهند یا توسل و شفاعت ائمه [علیه السلام] حل کنند آیا این اعمال شرک در فاعلیت خدا نیست؟ (کلام / قم)

با توجه به اینکه خداوند در برخی آیات قرآن اشاره به هدایت از طرف خداوند نموده است و عنوان شده که هر که را خدا بخواهد هدایت می کند و یا هر که را خدا هدایت کند گمراه نمی شود و ... مانند؛ بقره آیه ۲۶ و نحل ۹۳ و کهف ۱۷ و زمر ۳۷ چگونه آیه "إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا - ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس" قابل توجیه است؟

با توجه به اینکه خداوند در برخی آیات قرآن اشاره به هدایت از طرف خداوند نموده است و عنوان شده که هر که را خدا بخواهد هدایت می کند و یا هر که را خدا هدایت کند گمراه نمی شود و ... مانند؛ بقره آیه ۲۶ و نحل ۹۳ و کهف ۱۷ و زمر ۳۷ چگونه آیه "إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا - ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس" قابل توجیه است؟

اینکه فرمود: خداوند همه‌ی گناهان را می‌بخشد (الزمر، 53)؛  چطور با آیات 48 و 116 در سوره نسا [هرگز شرک را نمی‌بخشد] قابل جمع می‌باشد؟

اینکه فرمود: خداوند همه‌ی گناهان را می‌بخشد (الزمر، 53)؛ چطور با آیات 48 و 116 در سوره نسا [هرگز شرک را نمی‌بخشد] قابل جمع می‌باشد؟

شرک - درمورد آیه سوم سوره مبارکه زمر، آیا ما شیعیان طبق این آیه مشرک حساب نمی‌شویم. بنده تفسیر این آیه را در کتاب المیزان خوانده و خوب متوجه نشده‌ام. لطفا توضیحات قانع کننده وآسان‌تری ارائه بدهید. (دیپلم، رباط کریم)

شرک - درمورد آیه سوم سوره مبارکه زمر، آیا ما شیعیان طبق این آیه مشرک حساب نمی‌شویم. بنده تفسیر این آیه را در کتاب المیزان خوانده و خوب متوجه نشده‌ام. لطفا توضیحات قانع کننده وآسان‌تری ارائه بدهید. (دیپلم، رباط کریم)

یکی از برادران اهل سنّت، برای رد توسل، به آیه 3 از سوره الزمر (أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء) استناد می‌کند؟ (فوق لیسانس)

یکی از برادران اهل سنّت، برای رد توسل، به آیه 3 از سوره الزمر (أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء) استناد می‌کند؟ (فوق لیسانس)

درباره ما
ارتباط با ما

کل بازديد : 46553140
بازدید امروز : 20013

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به «پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات – ایکس شبهه - ‌x-shobhe» می باشد.
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

فیسبوک اینستاگرام پیام رسان تلگرام پیام رسان سروش پیام رسان ایتا RSS