این عظمتی که ما شیعیان برای 14 معصوم علیه السلام قایل هستیم و اعتقاد داریم آنها با بنی بشری حتی پیامبران قابل مقایسه نیستند آیا دارای سند – محکمی - است یا خیر؟
ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: عظمت را ما و از جانب خودمان به خاطر عشق و علاقه به آنها قایل نیستیم، بلکه این عظمت را خداوند سبحان قایل شده و عشق و علاقه و تبعیت ما نیز به همین دلیل میباشد، چنان که مسلمانان اهل سنّت نیز توصیف مقامات امامان و به ویژه امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام را شنیدند، نوشتند و ثبت نمودند.
حال قبل از بیان چند حدیث [به نقل از شیعه و سنّی] در مقامات و فضایل امیرالمؤمنین و بالتبع سایر معصومین علیهم السلام ایفاد گردد، لازم است که اساساً به مقولهی "فضیلت و افضلیت" دقت نماییم.
الف – "فضل" خداوند متعال در بندگانش متجلی میگردد، پس همگان را شامل میشود.
ب – اما ظرفیت هر ظرفی متفاوت است، پس ظرفیت وجودی نیز متفاوت است. بدیهی است که "انسان کامل"، اکمل و افضل انسانهاست. و البته حفظ فضیلتی که خداوند متعال موهبت نموده و تلاش و مجاهدت برای فزونی آن نیز شرط است.
ج – هیچ دو نفری با هم یکسان نیستند، لذا خداوند متعال در قرآن کریم فرمود که حتی برخی از انبیا و رسل، نسبت به برخی دیگر "افضلیت" دارند. «تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِّنْهُم ... - برخى از آن پیامبران را بر برخى دیگر برترى بخشیدیم... / البقره، 253»
د – از جمله سرآمد فضلیتها "علم" است. پس عالِمِ (حقیقی) به کاملترین کتاب الهی، عالِمتر و فاضلتر از انبیای قبلی است.
ﻫ – قیام و ظهور حضرت مهدی عجّ الله تعالی فرجه الشریف و اقتدا و یاری حضرت مسیح علیه السلام که نبی و رسول اولی العزم بودند و در روایات فریقین بر آن تصریح شده است، خود دلیل دیگری بر این افضلیت است.
و – همه انبیا و رسولان الهی، برای دعوت و هدایت انسان به "صراط مستقیم" گسیل شدهاند، پس وقتی میفرماید که صراط مستقیم من هستم و بعد از من علی علیه السلام، افضلیت روشن میشود.
چند حدیث در منابع اهل سنت:
نه این که الزاماً منابع اهل سنّت سندیت بیشتری داشته باشند، قطعاً سندیت "قال الباقر و قال الصادق"، به مراتب بیشتر و محکمتر از هر سند دیگری میباشد، اما به چند دلیل از اهل سنّت سند ارائه میشود. از جمله آن که معلوم شود قایل شدن به این مقامات و فضائل اختصاص به شیعان ندارد. افضلیت را خداوند متعال بخشیده و رسول الله صلوات الله علیه و آله نیز خبر و تعلیم داده است (تجربه نیز به اثبات رسانده است).
یک - طبرانی به سند خودش از ام سلمه همسر پیامبر اكرم (ص) نقل می كند كه گفتند :
«كان عَلِی على الْحَقِّ مَنِ اتَّبَعَهُ اتَّبَعَ الْحَقَّ وَمَنْ تَرَكَهُ تَرَكَ الْحَقَّ عَهْدًا مَعْهُودًا قبل یوْمِهِ هذا». (المعجم الكبیر ، ج 23 ص 330)
ترجمه: علی بر حق بوده و هر كس از او تبعیت كند از حق تبعیت كرده و هر كس او را رها كند، حق را رها كرده و این عهد و تقدیر ثابت خداوندی است.
دو - «عَلِی مَعَ الْقُرْآنِ، وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِی»
حاكم نیشابورى از ام سلمه نقل می كند كه گفت: از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم كه فرمود: «عَلِی مَعَ الْقُرْآنِ، وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِی لَنْ یتَفَرَّقَا حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ ". هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحُ الإِسْنَادِ» (المستدرك على الصحیحین ج 3، ص 134)
ترجمه: على همراه قرآن است و قرآن نیز همراه با على علیه السّلام است. هیچگاه على علیه السّلام از قرآن و قرآن از على علیه السّلام، جدا نمىشوند تا این كه كنار حوض كوثر بر من وارد شوند. (دقت شود که قرآن کریم، اکمل و افضل کتب آسمانی است)
سه - حدیث منزلت در صحیح بُخارى در دو مورد نقل شده است. یکی از آنها به شرح ذیل است:
محمّد بن بشّار، از غندر، از شعبه، از سعد نقل مىكند كه گوید: از ابراهیم بن سعد، از پدرش
سعد بن أبى وَقّاص شنیدم كه مىگفت: پیامبر خدا صلى اللَّه علیه وآله به على علیه السلام فرمود: «أما ترضى أن تَكونَ منّی بِمَنزلةِ هارون مِن موسى؟». (صحیح بُخارى: 5/ 24)
ترجمه: آیا راضى نمىشوى كه براى من همانند هارون براى موسى باشى؟ (دقت شود که خاتم الانبیاء و المرسلین، افضل بر حضرت موسی علیهماالسلام بودند، پس منزلت هاورنی برای ایشان، نسبت به انبیای قبل نیز روشن میشود)
چهار - پیامبر اکرم فرمود: «الْحَسَنُ وَ الْحُسَینُ سَیدا شَبابِ اهْلِ الْجَنَّةِ» و طبق نقلی دیگر فرمود: «وَ انّ حَسَنَاً وَ حُسَینَاً سَیدا شَبابِ اهْلِ الْجَنَّة» یعنی حسن و حسین دو آقای جوانان اهل بهشتند. (سنن ابن ماجه، 1/56 ، الجامع الصغیر 1/7 و 152، صواعق 185 و 189، ترمذی 13/191و192، خصائص نسائی 48، مقتل خوارزمی 92)
پنج - احمد، طبرانى و ابن اثیر از على (ع) و حاکم در مستدرک از ابى سعید روایت کردهاند که پیغمبر (ص) به فاطمه (س) فرمود: «یا فاطِمَةُ، انّى وَ ایاک، وَ هذا الرَّاقِدَ یعْنى عَلِیا وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسینَ یوْمَ القِیامَةِ لَفِى مَکانٍ واحِدٍ».( (کنزل العمال 6/216)
ترجمه: یعنى اى فاطمه من و تو و این که خوابیده (یعنى على) و حسن و حسین روز قیامت در یک مکان مىباشیم. (دقت شود که ایشان افضل هستند و طبق آیه قرآن کریم، جایگاه رفیعشان "مقام محمود" است، و هر کس با ایشان هم مکان باشد، لابد افضل از دیگران است).
شش - حذیفة از پیغمبر (ص) روایت کرده که فرمود:
«لَوْلَمْ یبْقَ مِنَ الدُّنْیا الّا یوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذلِکَ الْیومَ حتّى یبْعَثَ رَجُلًا مِنْ وُلْدِى اسْمُهُ کَاسْمِى فَقالَ سَلْمانُ: مِنْ اىِّ وُلْدِکَ یا رَسُولَ اللَّه؟ قالَ: مِنْ وُلْدى هذا وَ ضَرَبَ بِیدِهِ عَلَى الْحُسَینِ.» (ذخائر العقبی 136)
ترجمه: اگر باقى نماند از دنیا مگر یک روز خدا طولانى سازد این روز را تا بر انگیزد مردى از فرزندانم را که همنام من است پس سلمان عرض کرد: از کدام فرزندان تو است یا رسول الله؟ فرمود: از این فرزندم و دستش را بر حسین زد.
هفت: حاکم و ابن سعد روایت کردهاند که پیغمبر (ص) به علی (ع) فرمود:
«انَّ اوَّلَ مَنْ یدْخُلُ الْجَنَّةَ انَا وَ انْتَ وَ فاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَینُ قالَ عَلِىٌّ: فَمُحِبُّونا؟ قالَ: مِنْ وَرَائِکُمْ» ( کنزل العمال 6/216، صواعق 151)
ترجمه: اول کسى که داخل بهشت مىشود منم و تو و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام). على (ع) عرض کرد: پس دوستداران ما (چه میشود)؟ پیغمبر (ص) فرمود: از پشت سر شما وارد مىشوند.
*- و دهها و صدها حدیث و روایت دیگر در منابع اهل تشیع و تسنن، دلالت بر افضلیت ایشان دارد.
جدید – یادداشت سردبیر:
نور یکی است، تابشها و اشعهها متفاوت است و هر کدام ویژگیها و خواص خود را دارند.
- تعداد بازدید : 1672
- 26 مرداد 1394
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: اعتقادی