این شبهه و شک همیشه در ذهن من بود که این ساده زیستی رو با فقر یکی میدیدم. این سوال رو داشتم که آیا در اسلام توصیه به فقر شده یا مثلا در کلام ائمه (ع) و بزرگان دین توصیه به ثروت و ساده زیستی شده؟ همیشه این تصور من بوده که پولدار بودن از نظر اسلام بد هست ولی حالا که دارم تو کارم موفق و پولدار میشم فکر می‌کنم دارم از اسلام دور میشم ...- از آیات و کتب معتبر هم منبع بهم بدین (لیسانس برق / اقلید)

سوالات و شبهات

آدم هرچقد به خدا نزدیک باشه به سمت لذت‌های دنیای نمیره و به طور کلی در دنیا خوشی کمتری دارند نسبت به کسانی که از خدا دورند، حالا اینی که گفتم نظر منه و نمیدونم چطور خودم قانع کنم که اینطور نیست؟ (دیپلم تجربی / مشهد)
چرا حضرت مهدی (عج) و یا امام جواد (ع) در سنین کودکی و بلکه خردسالی به امامت رسیدند؟ مگر نه آن است که هیچ کودکی توانایی انجام امور بزرگ آنهم امامت را ندارند؟ آیا آنها (امامان) افرادی خارق العاده بوده‌اند؟ آیا تفاوت چگونگی به امامت رسیدن‌ها، [العیاذ بالله] مغایرتی با عدل خدا ندارد؟! (علوم قرآن و حدیث / قم)
چرا میل برخی به سمت گناه و برخی به سوی ثواب است؟ مثلا معصومین در عمر خویش یک گناه هم نکردند و تمایلشان به خوبی بود.محال است فردی عادی بتواند با اختیار خود به این تقوا تا این حد برسد. آنها ثانیه‌ای فکر گناه را هم نمی‌کردند و بهشت رفتن در نتیجه بر آنها بسیار ساده می‌شود. پس نعوذ بالله که این حرف را می‌زنم ولی عمل آنها هیچ ارزشی هم نباید داشته باشد چون از اختیار نیست.