پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبه): متن و ترجمه آیهی مبارکه در سؤال به شرح ذیل میباشد:
« كُنْتُمْ خَیرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَیرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ » (آلعمران، 110)
ترجمه: شما بهترین امتى بودید (یا هستید) كه براى مردم پدیدار شدهاید: به كار پسندیده فرمان مىدهید، و از كار ناپسند بازمىدارید، و به خدا ایمان دارید. و اگر اهل كتاب ایمان آورده بودند قطعاً برایشان بهتر بود؛ برخى از آنان مؤمنند و[لى] بیشترشان نافرمانند.
الف – این که کدام قوم، ملت، گروه، دولت یا حزبی، کدام آیه را در پرچم یا لوگوی خود مینویسد و یا به صورت لوحی بر سردر ساختمان خود میگذارد، دلیل نمیشود که آیه در شأن آنها و یا مختص به آنها باشد.
ب – از هر کلام خیری و یا هر گونه خیر و نوری، میتوان استفاده بهینه برد و یا سوء استفاده نمود و آیات قرآن کریم نیز مستثنا از این قاعده نمیباشد؛ پس یک دولت و حکومت ظالم و دستنشاندهی کافری مانند سعودی (و وهابیت) میتواند آیهای را بر سردر ساختمانش نصب کند، چنان که منافقین تروریست در ایران نیز آیهی مبارکه « وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ ... » را روی لوگوی خود نوشته بودند – و امروزه شما با شعار "الله اکبر"، مقابل ظلم و ظالم صفآرایی کرده و استقامت میکنید و برخی به شهادت نیز میرسند، و داعش نیز با همین شعار، مسلمانان را قتل عام میکند و ... .
ج – در آیهی فوق هیچ بحثی از ملیت، قومیت یا نژاد نشده است، بلکه بحث از «امّت» میباشد و امت به گروهی گفته میشود که به امام و پیشوایی گرویدهاند و او را تبعیت و پیروی میکنند، حال خواه ایرانی باشند، یا عرب، یا هر ملیتی دیگری.
*- در قرآن کریم، راجع به قوم و نژاد عرب، آیات متعددی است، از جمله آن که میفرماید:
« الْأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْرًا وَنِفَاقًا وَأَجْدَرُ أَلَّا یعْلَمُوا حُدُودَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَكِیمٌ » (التوبة، 97)
عربها (ی بادیه نشین) كفر و نفاقشان شدیدتر است و به جهل از حدود (و مرزهای) آنچه خدا بر پیامبرش نازل كرده سزاوارترند، و خداوند دانا و حكیم است.
نکته: بله، ذکر شده که مقصود بادیهنشینان عرب میباشند، نه همه آنها. منتهی مهم این است که فرمود همین بادیهنشینان عرب، که از استضعاف علمی و فرهنگی بیشتر و عمیقتری برخوردارند، اگر به کفر و نفاق بگروند، از دیگران شدیدتر هستند.
حکایت: در جمعی که برخی از روحانیون محترم نیز تشریف داشتند، بحث از ظلم و جهالت اعراب شد و این آیه را خواندم. یکی از آقایان معترض شد که شما قرآن نمیدانید، مقصود در این آیه، بادیه نشینان است؛ گفتم: درست میفرمایید، اما این اعراب هیچ کدام کاخ الیزه نشین نبودند، اکثر قریب به اتفاق بادیه نشین بودند و اکنون به این ثروت و مکنت رسیدهاند، اما اکثرشان همان فرهنگ بادیهنشینی را دنبال میکنند و در کفر و نفاق، شدیدتر از دیگرانند.
د – طبق صربح کلام الهی در آیات قرآن مجید، رسول اعظم، حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله، آخرین نبی الهی و پیامبر جهانی میباشند و کتاب ایشان [قرآن کریم] نیز کتابی برای جهانیان تا آخرالزّمان میباشد، پس هیچ اختصاصی به قوم و ملیت خاصی ندارد، بلکه اختصاص به «امت» ایشان دارد، حال از هر ملیت و در هر زمان و مکانی که باشند.
« تَبَارَكَ ٱلَّذِى نَزَّلَ ٱلْفُرْقَانَ عَلَىٰ عَبْدِهِۦ لِيَكُونَ لِلْعَٰلَمِينَ نَذِيرًا » (الفرقان، 1)
ترجمه: بزرگ [و خجسته] است كسى كه بر بنده خود، فرقان [=كتاب جداسازنده حق از باطل] را نازل فرمود، تا براى جهانيان هشداردهندهاى باشد.
منظور آیه:
آیه میفرماید:
یک - امّت محمد مصصفی صلوات الله علیه و آله، [البته امت او، نه هر کسی که خود را به اسلام و مسلمانی منتسب میکند]، بهتر امتها بوده و هستند.
دو – این که کلمه «کنتم» را به کار برد و برخی گمان دارند که حتماً ماضی زمانی و مربوط به گذشته است، اختصاص به گذشته ندارد.
شاید که ما امروز بگوییم: منظور گذشتگان در صدر اسلام است، اما بالاخره وقتی این آیه نازل گردید، مخاطبینی داشت که قبل از آنها کسی امت این پیامبر نبوده است، پس به آنها نیز فرمود «کنتم»، چنان که به سایر امت او نیز میفرماید: «کنتم».
واژهی "کنتم" که به حسب ظاهر فعل ماضی میباشد، برای حال نیز استفاده میشود، مثل این که ما بگوییم: «شما با فرهنگترینِ ملتها بودید» و معنایش این نیست که یعنی قبلاً بودید و اکنون نیستید. مضافاً بر این که بحث از «امت»هاست و در ادامه به "اهل کتاب" اشاره دارد، یعنی در میان آنها، که البته همه در گذشته و پیش از اسلام بودهاند، شما بهترین بودید. اگر شما به گروهی بگویید: در میان همه آنانی که آمدند و رفتند، شما بهترین بودید؛ به گذشتگان بر نمیگردد.
امت اسلام، پس از تمامی امتها پدیدار شد و پدیدار شدنش نیز قبل از نزول این آیه بود. پس بحث از پدیداری امت است که به گذشته بر میگردد. فرمود: « كُنْتُمْ خَیرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ - شما بهترین امتى بودید كه براى مردم پدیدار شدهاید »
دو – این نشان برتری برای امت اسلام، صرفاً تعریفی و تشویقی نمیباشد، بلکه توصیفی حکمیانه و بر اساس «علت و معلول» است. میفرماید: «شما بهترین امتها هستید (معلول)»؛ چون «امر به معروف و نهی از منکر میکنید و به الله ایمان دارید (علت)»؛ و اگر دقت کنیم، فعل امر به معروف و نهی از منکر را ماضی نیاورده است، چرا که این اصل حیاتی، در میان این امت، به عنوان یکی از واجبات دینی، استمرار دارد. « تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ - به كار پسندیده فرمان مىدهید، و از كار ناپسند بازمىدارید، و به خدا ایمان دارید ».
پس این افعال هیچ یک ماضی نمیباشند، بلکه فقط پدیداری امت اسلام، پس از سایر امتها، ماضی میباشد.
مشارکت و همافزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
آیا آیه «كنتم خیر امة اخرجت للناس/ آل عمران، 110» که بر سردر اتحادیه عرب نوشته شده، مختص به عربهاست؟ مقصود آیه چیست؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/7694.html
کلمات کلیدی:
قرآن