پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): مهم است که چه کسانی چنین میگویند. آیا مفسر و محدث هستند، یا مجتهد و فقیه، یا فقط شبهه افکن؟!
باور بفرمایید حتی بسیاری از اشخاصی که از روی ناآگاهی این مطالب را در فضای مجازی منتشر میکنند، حتی بلد نیستند آن آیهای که نوشتهاند را حتی یک بار از رو و صحیح بخوانند! و به نحو احسن نمیدانند چه گروههایی و به چه مقاصدی این طور عوامانه و ناآگاهانه، تفسیر و اجتهاد میکنند؟!
در هر حال همیشه – و به ویژه در مباحثات یا مواجه با شبهات – باید مراقب "خلط مبحث" باشیم.
الف – نجس یا پاک بودن، هیچ ربطی به "خوب و بد بودن" ندارد؛ چنان که حتی ربطی به تمیزی و کثیفی ندارد.
آب روان در جوی آب، به شرطی که بو، رنگ یا مزهاش متغیر نشده باشد، پاک است، اما تمیز نیست. الکل طبیعی، تمیز کننده و میکروب کُش است، اما پاک نیست. اگر دستتان را پس از تماس با خون، مردار، یا هر نجاست دیگری، با مواد شوینده یا دارویی بشویید، تمیز میشود، اما تا تطهیر نکنید، پاک نمیشود.
ب – در عقاید، نیات، رفتارها و اعمال، حق و باطل و یا "خوب و بد" وجود دارد، اما در خلقت خدا که "بد" وجود ندارد. هر چه خلق کرده است، نه تنها خوب، بلکه لازمه چرخهی حیات میباشد.
از این رو، سگ، خوک، گراز، کرم خاکی، مار، عقرب، اسب یا خوک آبی و ...، هیچ کدام نه تنها "بد" نیستند، بلکه وجودشان لازمه حیات طبیعت و بالتبع حیات انسان میباشد.
پس اگر در احکام بیان شده که سگ و خوک نجس هستند، معنایش این نیست که "بد" هستند.
ج – "نجس"، یعنی چیزی که از نزدیک شدن به آن، یا لمس آن باید اجتناب و دوری کرد؛ چرا که حتماً مضر میباشد. لذا اگر تماسی حاصل شد، حتماً باید اقدام به تطهیر گردد تا نجاست از بدن یا لباس دور شود.
ناگفته نماند که "ضرر" نیز منحصر و محدود به ضررهای بهداشتی نمیباشد، بلکه ممکن است ضررهای روحی، روانی، اخلاقی و اعتقادی نیز داشته باشد. از این روست که "کافر"، نجس خوانده شده است؛ یعنی باید از نزدیک شدن فکری، قلبی و ارتباطی با او اجتناب شود.
نکته آخر:
نکتهی آخر در مورد احکام و استنباط و استخراج آنها از منابعاش میباشد.
"احکام" یعنی "حقوق"، یعنی "قوانین"، یعنی همان که تحصیل هر شاخهای از آن، پس از اتمام مقدمات طی چهار سال، دو تا چهار دیگر به طول میانجامد.
حقوق مدنی، حقوق شخصی، حقوق کیفری، حقوق جزایی، حقوق تجاری، حقوق بین الملل و ... جزو رشتههای شناخته شده در حقوق هستند که در دانشگاههای دنیا تدریس میشوند. اما اگر دامنهی حقوق را به تمامی "بایدها و نبایدها" بسط دهیم، تمامی احکام سلامت، بهداشت، محیط زیست و ... را نیز در بر میگیرد.
در اسلام، احکام، یا همان فقه، یا همان حقوق جامعیت دارد و دامنهی گستردهای در تمامی شئونات و امور شخصی و اجتماعی بشر دارد. پس چطور میشود که حتی آشنایی با قوانین و فنون داوری فوتبال، تحصیل دانشگاهی بخواهد، اما به حقوق اسلامی که میرسند، القا میکنند که با ذکر یک آیه یا حدیث، یا طرح یک سؤال که «در کجای قرآن آمده؟»، میتوانند حقوقدان، مجتهد و فقیه شوند؟!
مرتبط:
منبع فقهی و رسمی دال بر نجس بودن سگ و خوک و نیز علت این نجاست چیست؟ (13 مهر 1389)
در مورد نگهداشتن سگ در منزل، سگبازی و این که چگونه میتوان با یک جوان به لحاظ اسلامی و روانشناسی بحث کرد؟ (27 شهریور 1393)
مشارکت و همافزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
میگویند: سگ بد نجس نیست و این احکام با قرآن تضاد دارد!
http://www.x-shobhe.com/shobhe/7178.html
عضویت در کانال «پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات / ایکس – شبهه»
https://telegram.me/x_shobhe
کلمات کلیدی:
حقوقی و احکام