پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): خواب دیدن که به آن «رویا» میگوییم، مقولهی بسیار مهم و پیچیدهای است. انسان جسم دارد، روح هم دارد، عقل دارد و وهم نیز دارد. هم وسوسه میشود و هم به او "الهام غیبی" میشود ...، پس به هر علتی، ممکن است تصاویری را در عالم رویا ببیند.
گاهی فردی خوراک سنگین، چرب و یا مضری میخورد و شب خوابهای عجیب و غریب میبیند – گاهی فردی در موردی دچار اوهام و خیالات شده است و صورتهایی از این وهم را در خواب میبیند – گاهی فردی ذهنش درگیر مسئلهای از مسائل روزمرهی زندگی شده، از آن ناحیه خوشحال و امیدار، یا ناراحت و مأیوس و نگران است، شب تصاویری در رویا میبیند ... که به این قبیل رویاها «اضغاث و احلام» گفته میشود و همه باطل است. اما، گاهی انسان رویای "صادقه" میبیند که از اقسام وحی، خبر غیبی، الهام، بشارت یا انذار میباشد؛ از این رو در احادیث نیز به شدت و با تأکید، از نفی، انکار و تکذیب اصل رویای صادقه، پرهیز داده شده است.
رویای صادقه در قرآن کریم:
در قرآن کریم، دست کم در هفت مورد، به صورت مستقیم به رؤیای صادقه تصریح شده است و اگر دقت کنیم، در هر موردی درسهایی وجود دارد. به عنوان مثال:
●- رویای صادقه، میتواند از انواع نزول وحی باشد، چنان که برای انبیای الهی چنین بوده است، مانند رویایی که حضرت ابراهیم علیه السلام دیدند و به قربانی کردن فرزند خود مأمور شدند. رویا را به فرزند خود گفتند، ایشان نیز عرض کرد به آن چه از جانب خدا مأمور شدید عمل کنید، و بالاخره پس از اتمام ماجرا با فرستادن قوچی برای قربانی از ناحیه خداوند متعال، فرمود: « وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ * قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ - او را ندا داديم كه اى ابراهيم! * آن رویا را تحقق بخشیدی (و به مأموریت خود عمل کردی)!» ما این گونه، نیکوکاران را جزا میدهیم / الصافات، 104 و 105 »
●- ممکن است رویای صادقه، خبری باشد که در آینده، عین آن اتفاق میافتد. مانند رویایی که حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله، در فتح مکه و برپایی حج بر اساس مناسک اسلامی دیدند؛ مردم تحقق چنین امری را باور نمیداشتند، اما عیناً واقع شد و در وحی فرمود: « لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ ... حقاً خدا روياى پيامبر خود را تحقّق بخشيد [كه ديده بود:] شما بدون شكّ، به خواست خدا وارد مسجد الحرام میشوید ... / الفتح، 27»
●- الزامی ندارد که بییندهی رویای صادقه، حتماً نبی و یا حتی فرد مؤمن و با تقوایی باشند، چنان که دو هم سلولی حضرت یوسف علیه السلام، هر کدام رویای صادقی دیدند و پس از آن پادشاه مصر در خواب دید که گاوهای لاغر، گاوهای چاق را میخورند و ... .
●- ممکن است رویای صادقه، عیناً اتفاق نیافتد، بلکه تعبیر داشته باشد و تعبیر آن اتفاق بیافتد، مانند همان خواب دو هم سلولی حضرت یوسف علیه السلام که تعبیر آن که انگور برای شراب میفشرد بازگشت به قصر و ساقی شدنش بود و تعبیر آن که نان بر سرگذاشته بود و پرندگان از آن میخوردند، به دار آویخته شدن بود؛ یا خواب حضرت یعقوب علیه السلام که تعبیرش فرزنددار شدن ایشان بود، یا خواب پادشاه و سلطان مصر و ... .
« وَقَالَ الْمَلِکُ إِنِّى أَرَى سَبْعَ بَقَرَات سِمَان یَأْکُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعَ سُنْبُلاَت خُضْر وَأُخَرَ یَابِسَات یَا أَیُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِى فِى رُؤْیَاى إِنْ کُنتُمْ لِلرُّؤْیَا تَعْبُرُونَ » (یوسف علیه السلام، 43)
ترجمه: و [در این هنگام] پادشاه گفت: من درخواب دیدم هفت گاو چاق را که هفت گاو لاغر آنها را مىخورند؛ و هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشکیده؛ [که خشکیدهها بر سبزها پیچیدند؛ و آنها را از بین بردند.] اى گروه اشراف! درباره خواب من نظر دهید، اگر معبر خواب هستید.
خوابها (رویاهای) ما:
رویاهای که دیگران میبینند نیز همین طور است، ممکن است باطل (اضغاث و احلام) باشد و هیچ تعبیری هم نداشته باشد. اما ممکن است برخی از آنها رویای صادقه باشند.
رویای صادقهی ما نیز انواع دارد. ممکن است عیناً در آینده اتفاق بیافتد – ممکن است تعبیر داشته باشد و تعبیرش اتفاق بیافتد – ممکن است کار خوب یا بدی در گذشته کرده و بعداً در رویا صورت برزخی آن و صورتی از نتایجش دیده شود – ممکن است که صورتی از قبول و ثواب در قالب زیارت قبور شریفه یا شخصیتهای برجسته ببیند – ممکن است رویا خبری باشد، از گذشته یا آینده و یا حتی اتفاقی که ممکن است در یک کشور، یا منطقه یا کل جهان بیافتد [چه به صورت صریح و چه با تعبیر] خبری دهد و ... .
نتیجه:
بنابر این دقت به چند نکته حایز اهمیت و جدی میباشد:
یک – هر رویایی (خوابی) را حتماً رویای صادقه تلقی نکنیم.
دو – به فرض که حس کردیم، این خوابی که دیدیم، از نوع اضغاث و احلام نبوده و رویای صادقه است، حتماً باید از تعبیر "مندرآوردی" پرهیز کنیم. بالاخره تعبیر رویا، یک علم است که به هر کسی ندادهاند.
مثال: در خواب دید که شیر بسیار سفید و گوارایی مینوشد، تعبیرش این بود که به "علم" میرسد – در خواب دید که فرزندش از پشت بام افتاده است، تعبیرش این بود که "سرّ" یا آن چه از آرزو یا نیت، یا ... در دل مکنون داشته، محقق یا آشکار میشود – در خواب دید که دندانش افتاده، تعبیرش این بود که یکی از نزدیکان او از دنیا میرود ...؛ مضافاً بر این که اینها قاعدهی حتمی نیستند، ممکن است در مورد مشابهی از رویا، برای کسی، تعبیر دیگری داشته باشد.
سه – گاهی رویای صادقه را میشود [و یا حتی باید به دیگران – به اهلش] گفت، گاهی لطفی به شخص بوده و نباید برای دیگران بازگو شود.
عارفان که جام حق نوشیدهاند
رازها دانسته و پوشیدهاند
هر که را اسرار کار (اسرار حق) آموختند
مُهر کردند و دهانش دوختند (مولوی)
از این رو راجع به برخی از رویاهای صادقانه میگویند: «اگر عادت به بازگویی داشته باشی، از تو میگیرند».
چهار – از هر کسی تعبیر نخواهید و قبول نکنید و نزد کسانی که سریع پس از شنیدن رویای شما، دهان به تعبیر باز میکنند، خوابتان را تعریف نکنید. اگر خوابی برای شما گفتند: در نهایت به دعای «خیر است انشاء الله»، اکتفا نمایید.
پنج – در رویاهای خوب، دنبال نشانهها و پیامها بروید و در رویاهایی که به نظر ناخوشایند میرسند، دنبال تعبیرش نروید. چنان که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: ««هنگامی که فردی از شما، رویای حسنه دید از تعبیر و حقایق آن آگاهی یابد و چون، خوابهای زشت و ناپسند دید، به دنبال تفسیر و اخبار آن نرود.» ( کنزالعمال، ح ۴۱۳۹۲).
شش – اگر خواب نگران کنندهای دیدید، صدقه بدهید که در هر حال، چه برای خواب حسنه یا خواب بد، و چه برای هر کار دیگری، صدقه بسیار مفید و مؤثر میباشد.
*** - اگر رویایی را تعریف کردید و آن به صورت اتفاق ناخوشایندی برای کسی افتاد، علت وقوع اتفاق، الزاماً تعریف رویا از جانب شما نمیباشد که مسئولیت آن را بر عهده داشته باشید.
مشارکت و همافزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
آیا نقل کردن خوابهای بد حرام است و موجب تعبیر شدن آن میشود؟ آیا مسئولت اتفاق بر عهده گوینده است؟ در مورد خواب توضیح دهید.
http://www.x-shobhe.com/shobhe/8040.html
کلمات کلیدی:
گوناگون