س - ارشد مطالعات بین الملل/سیدنی: اینجا مطرح می کنند: چرا گوشت ذبح غیر شرعی در اسلام حرام است، اگر علت بهداشتی و سلامت دارد، چرا طول امید به زندگی در کشورهای غربی بیشتر است؟
[در متن سؤال این کاربر گرامی آمده است: در اینجا (سیدنی) گرایش جوانان به اسلام بسیار است، اما در مقابله سؤالاتی طرح می کنند که مثلاً چرا در اسلام گوشت ذبح غیر شرعی حرام است یا سؤالات دیگری که به تفکیک پاسخ داده می شود].
ایکس – شبهه: با توجه به مقدمهای که درباره علاقه مردم به اسلام و ضد تبلیغ از طریق طرح این گونه سؤالها ذکر نمودید، دقت فرمایید که احکام و چرایی احکام [فلسفه احکام]، فروع دین هستند و آنها چون میدانند با طرح اصول دین نه تنها راه به جایی نمیبرند، بلکه آگاهی و گرایش مردم و به ویژه جوانان بیشتر میشود، از به چالش کشیدن احکام شروع میکنند. در داخل کشور نیز همین طور است. هر گاه بخواهند ضدتبلیغی علیه اسلام بکنند، چرایی احکام را موضوع بحث قرار میدهند. و حال آن که وجود خداوند متعال نه با روشن شدن چرایی حلال بودن ذبح اسلامی به اثبات میرسد و نه با نفی آن قابل انکار است.
دقت شود که پیامبران الهی وقتی به سوی مردم گسیل شدند، ابتدا آنها را ابتدا به ذبح شرعی یا سایر احکام دعوت نکردند، بلکه به شناخت و ایمان به خدا و توحید دعوت نمودند. مردم نیز گروه گروه به اسلام میگرویدند در حالی که نه تنها هیچ از احکام نمیدانستند، بلکه تا چند سال حتی مشروب نوشیده و گاه مست سر نماز میآمدند. تا آن که ابتدا آیه نازل شد که وقتی شراب نوشیدید اقامه نماز نکنید تا بفهمید چه میکنید و چه میگویید. و اگر به آیه دقت کنیم، متوجه می شویم که خداوند این افراد را «مؤمنین» میخواند. یعنی به وجود خدا ایمان آوردند، اما هنوز احکام نمیدانند و حتی مست به نماز می ایستند:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلاَ جُنُبًا إِلاَّ عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىَ تَغْتَسِلُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مِّنكُم مِّن الْغَآئِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا» (النساء، 43)
ترجمه: اى كسانى كه ايمان آوردهايد در حال مستى به نماز نزديك نشويد تا زمانى كه بدانيد چه مىگوييد و [نيز] در حال جنابت [وارد نماز نشويد] مگر اينكه راهگذر باشيد تا غسل كنيد و اگر بيماريد يا در سفريد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان آميزش كردهايد و آب نيافتهايد پس بر خاكى پاك تيمم كنيد و صورت و دستهايتان را مسح نماييد كه خدا بخشنده و آمرزنده است.
پس شما نیز در مباحث دینی اجازه ندهید تا برای نفی یا اثبات خدا، تأیید یا تکذیب اسلام عزیز، با به چالش کشیدن احکام وارد شوند، چرا که این یک ترفند است. احکام و قوانین فرع است و آگاهی از نحوه استنباط، استخراج و اجتهاد آنها از منابع قرآن، سنّت، عقل و اجماع نیز مستلزم دست کم 25 سال تحصیل تخصصی در این رشته است. درست مثل حقوق جزا، حقوق کیفری، حقوق تجارت، حقوق بینالملل و ... . به همین دلیل فرمودند که اصول دین تحقیقی است، اما در فروع اگر نخواستید تحقیق کنید، میتوانید از مجتهد تقلید کنید.
پاسخ سؤال:
اما در خصوص چرایی حرام بودن گوشت خوک و کلاً آثار گوشت، قبلاً مبحث مبسوطی درج گردید (1) و در مورد «ذبح اسلامی» و رابطهاش با میانگین طول عمر نیز به نکات ذیل دقت فرمایید:
الف – علم امروز نیز ثابت کرده است که خارج شدن خون حیوان، آن هم به طریق ذبح اسلامی، بسیار بهتر از ماندن و خشک شدن آن در بدن حیوان است. به ویژه وقتی حیوان را به واسطه برق گرفتگی و یا کوبیدن چوب در سر و یا با شلیک گلوله در مغز میکشند. پس چه اسلام بیاورند یا نیاورند، ثابت شده که خارج شدن خون بسیار بهتر و سالمتر است. منتهی برای غربیها چرخه اقتصاد و سود سرمایه داران حتی از سلامت و حیات نیز مهم تر است و کشتن با برق یا گلوله، سریعتر و ارزان تر تمام میشود.
ب – همان طور که در مبحث گوشت خوک بیان شد، اثرات خوردنیها و آشامیدنیها فقط فیزیکی و مربوط به بدن نیست. بلکه در روان، اعصاب، اخلاق و شاکله انسان نیز تأثیر میگذارند. این مهم نیز به لحاظ علمی ثابت شده است.
ج – طول عمر (امید به زندگی) نیز فقط معلول خوردن و آشامیدن نیست؛ بلکه صدها یا هزاران عامل دیگر وجود دارد که در طول عمر نقش آفرینی میکنند. به عنوان مثال در جوامع غربی پزشکی و داروسازی پیشرفتهتر از جوامع اسلامی است، به ورزش بیشتر اهمیّت میدهند، کشتههای تصادفات جادهای آنها نیز به مراتب کمتر است ... و اساساً چون «تن و بدن» برایشان مهمتر از هر چیز دیگری است، لذا سعی میکنند تا حد امکان نه ناراحت شوند، نه غصه بخورند، نه نگران شوند و ... . از همین رو سعی دارند هر گونه تعلقات، احساس و عواطف انسانی و حتی نوع دوستی را نیز در خود بکشند.
در چنین نگاهی به زندگی، ارزش فقط زنده ماندن تن و بدن (جسم) است، هر چند که همه ارزشهای انسانی در این راه قربانی شوند و به همین دلیل ناهنجاریهای اخلافی و رفتاری در غرب به مراتب بیشتر و شدیدتر از جوامع اسلامی است.
د – عوامل بیرونی نیز در طول عمر (امید به زندگی) نقش دارند و همه علل به خوردن ختم نمیشود. به عنوان مثال:
د/1- سالانه صدها هزار مسلمان را در کشورهای متفاوت قتل عام میکنند که در میان آنها کودکان و جوانان بسیاری نیز وجود دارند. سپس از جمع جبری میزان مرگ و میر در سنین مختلف، سطح «امید به زندگی» در میان ملل را مطالعه کرده و نتیجه میگیرند که مثلاً میانگین امید به زندگی در آلمان، 20 سال بیشتر از عراق یا 25 سال بیشتر از افغانستان است. حال اگر در همان سال 50 هزار آلمانی را در سنین کودکی و جوانی بکشند، آیا باز حاصل جمع جبری همین نتیجه را در بر خواهد داشت؟
د/2- اگر کشورهای اروپایی، سیدنی یا حتی امریکا به لحاظ مواد غذایی و حتی پزشکی و دارویی تحریم شوند، یا مثل غزه در محاصره آب و غذا نیز قرار گیرند، میانگین زندگی آنها چقدر خواهد بود؟
د/3- در جنگ یک سویهی امریکا با عراق، موسوم به جنگ خلیج فارس، صدها سرباز امریکایی که درگیر در جنگ نبودند دچار بیماری روانی شدند، دهها هزار نفر از آنان که در پادگانهای قطر و ... استقرار داشتند، دچار اسهال و استفراغ شدند و صدها نفر نیز خودکشی کردند؛ حالا اگر قضیه بر عکس بود و کشورشان آن چنان از زمین و آسمان هدف موشکهای مسلح شده به اورانیوم ضعیف شده و بمبهای نترونی و الکترونی و شیمایی قرار می گرفت چه میشد؟
د/4- بحران اقتصادی در امریکا و اروپا، سبب ازدیاد چشمگیر بیماریهای روانی و ناهنجاریهای رفتاری، از جمله افسردگی، خودکشی، قتل و حتی ترور کور، تجاوز و بچهکشی گردیده است. با این حساب بدیهی است اگر تحریم اقتصادی نیز به بحرانشان اضافه شود و امنیت جانیشان به خطر افتد، دائم در شهرهایشان بمبگذاری شود، به کشورشان لشکرکشی شود و ...، میانگین طول عمرشان از 25 سال نیز کمتر خواهد بود.
پس نه تنها «خوردن و آشامیدن» تنها عامل ازدیاد یا کاهش طول عمر نیست، بلکه معلوم میشود این قدرت ایمان و رعایت احکام اسلامی است که سبب پایداری و طول عمر ملّتهای مسلمان شده است که با این همه مصیبت سطح امید به زندگی آنها فقط ده تا بیست سال از اروپا و امریکا کمتر است.
- تعداد بازدید : 2801
- 25 دی 1391
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: گوناگون