س 398- سه پرسش دانشآموزان پایههای 7، 8، 9 از معلم، و پاسخهای کوتاه (بخش دوم)
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
س 1- خود خدا چه جوری آفریده شده؟
پاسخ: وقتی سؤال میشود که «خدا چگونه پدید آمده، خلق یا آفریده شده؟»، یعنی او را نیز مخلوق دیدهاند و حال دنبال شناخت آفرینندهی (خالق) او هستند! یا او را نیز چون سایر مخلوقات، پدیدهای که قبلاً نبوده و بعداً به وجود آمده دیدهاند، حال دنبال شناخت پدید آورندهی او هستند!
بدیهی است موجودی که مخلوق و پدیده باشد، دیگر خدا نیست، چرا که خداوند متعال، خالق است نه مخلوق، و البته که هیچ گاه خالق و مخلوق مثل هم نیستند. خالق کسی است که سایر موجودات را خلق میکند و مخلوق کسی است که دیگری او را خلق کرده است و البته که هیچ مخلوقی نمیتواند خودش نیز خالق دیگری باشد؛ و خالق و مخلوق یکسان و شبیه به هم نیستند:
« أَفَمَنْ يَخْلُقُ كَمَنْ لَا يَخْلُقُ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ » (النّحل، 17)
ترجمه: پس آيا كسى كه مى آفريند چون كسى است كه نمى آفريند آيا پند نمىگيريد (توجه نمیکنید).
گاهی که بیان میشود "او خالق است، نه مخلوق"، این سؤال در ذهن پیدا میشود که «پس از کجا آمده»؟! این سؤال نیز مانند همان «چگونه خلق شده» میباشد، چرا که یعنی «نبوده و بعداً پدید آمده» حال سؤال میشود که چگونه و از کجا؟! لذا دقت کنیم که آن چه ابتدا نبوده و بعداً پدید آمده و بود شده، مخلوق است، نه خالق.
موجود، یا "نیازمند" است و یا غنی و "بینیاز". اگر نیازمند باشد، در اصل پیدایش و خلقت خود نیز نیازمند به خالق و وجود بخش میباشد، اما اگر بینیاز باشد، یعنی خودش هستی محض است، بدون هیچ نقص و کاستی که در او نیاز ایجاد کند، پس بوده (ازلی) – هست (موجود، حی) – و خواهد بود (ابدی)، بدون نیاز به خالق، رب یا رازق.
در شناخت خداوند سبحان، بسیار مهم است که به مقولهی "نیاز و بینیازی" (فقر و غنا) توجه کنیم.
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ» (فاطر، 15)
ترجمه: اى مردم شما به خدا نيازمنديد و خداست كه بى نياز ستوده است
*****
س 2- در مداحیهای ایام محرم میگویند: گوشوارهی زنان یا دختران را کشیدند و گوش پاره شد! آن موقع که گوشواره نبوده؟!
پاسخ: برای ایجاد شک و شبهه، نه فقط در مورد "گوشواره"، بلکه در مورد چیزهای دیگر نیز میگویند: «آن موقع که این نبوده»، مثلاً میگویند: «آن موقع که میخ درب نبوده – نعل اسب نبوده و ...»!
میخواهند چنین القا کنند که در زمان ظهور اسلام و قرن اول هجری، یک سری انسانهای بدوی، روی زمین و زیر آسمان زندگی میکردند و هیچ نداشتند و در آن موقع بشر به این رشد علمی در عرصههای گوناگون، از جمله ابزارسازی نرسیده بود
این ذهنیتها همه غلط و القایی میباشند. میخواهند چنین القا کنند که در زمان ظهور اسلام و قرن اول هجری، یک سری انسانهای بدوی، روی زمین و زیر آسمان زندگی میکردند و هیچ نداشتند و در آن موقع بشر به این رشد علمی در عرصههای گوناگون، از جمله ابزارسازی نرسیده بود!
این در حالی است که میدانند کشتی در زمان حضرت نوح علیه السلام ساخته شد – آهن به دست حضرت داود علیه السلام ذوب شد و به صورت حلقههایی قابل بافت زره درآمد – در همان ادوار، نه تنها ظروف فلزی میساختند، بلکه معماری بسیار پیشرفته بود، چنان که آثار آن مانند تخت جمشید در ایران، یا اهرام ثلاثه در مصر و بناهای چند هزار ساله در یونان و ...، با ستونها بلندی که اکنون سنگهایش باید با جرثقیل جابجا شوند، یا نقشهکشی برای انتقال نور، صدا و حرات و ...؛ هنوز هم وجود دارد. بالاخره مردم لباس میپوشیدند، پس ریسندگی هم وجود داشت – اسب و فیل را برای جنگ به کار میبردند و از تجهیزات نظامی چون تیر، کمان، نیزه، سپر و ... برخوردار بودند – بیماران را با دارو معالجه میکردند و حتی عمل جراحی و ... وجود داشت.
سابقه برخورداری انسان از این امکانات، به هزاران سال قبل از بعثت نیز میرسد؛ حال چگونه میگویند که مثلاً «گوشواره یا میخ و ... وجود نداشت»؟
عزیزان دقت کنند که یکی از شیوههای ضد تبلیغ و ایجاد شک و تردید این است که همه چیز را بگویند دروغ است. حال کاری به اثبات شما نیز ندارند، بلکه بر همین جو تردید و تشکیک و دروغ خواندن همه چیز تکیه دارند، چه شما اثبات بکنید و چه نکنید.
افلاطون، ارسطو، اقلیدس، سقراط، بقراط، جالینوس و ...، هزاران سال قبل از بعثت، در علوم فلسفه، ریاضیات، پزشکی، نجوم، قانون، حکومت، سیاست و ...، کتابها نوشتند.
*****
س 3- آیا جنّ را میتوان دید؟!
پاسخ: هر موجودی را که خلقت مادی داشته باشد میتواند دید، حال گاهی با چشم غیر مسلح، گاه با چشم مسلح و گاه به طرق دیگری که لازم است؛ و هر موجودی را که خلقت غیر مادی داشته باشد [مانند فرشتگان و روح] به صورت مستقیم [در این دنیا و با چشم مادی] نمیتوان دید، بلکه از آثارشان شناخته و درک میگردند.
از اینرو، برای این که بدانیم کدام دسته از موجودات را میتوان دید و کدام دسته را نمیتوان دید، اما میتوان (با براهین عقلی، استناد به وحی، و نیز آثارشان) میتوان شناخت، باید دید که اصل خلقت آنها از چه بوده است؟
●- در یک دستهبندی از این منظر، مخلوقات خداوند را میتوان به سه دسته تقسیم نمود:
الف – آنان که از نور آفریده شدهاند. مانند فرشتگان؛
ب – آنان که از خاک آفریده شدهاند. مانند انسان، حیوان و گیاه؛
ج – آنان که از آتش آفریده شدهاند. مانند جنّ.
●- البته در یک دستهبندی دیگر، به دو بخش تقسیم میشوند که عبارتند از: «آنان که از عالم امر خلق شدهاند، یعنی با امر الهی «کُن» پدید آمدند «فَیَکون» پدید آمده و میآیند، چنان که در بارهی خلقت روح فرمود: « قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي – بگو روح از امر پروردگار من است» - اما در مورد خلقت جسم فرمود که آن را از خاک و سپس نطفه خلق نمودم.
*- بنابراین، جنیان که از آتش آفریده شدهاند نیز موجودات مادی هستند، پس قابل دیدن میباشند؛ منتهی آتش، همان "گاز" است، و ما گاز را نمیبینیم، مگر آن که به حالتهای قابل رؤیت، مانند: سیال شدن و ... درآید. و البته گاز (آتش) میتواند به اشکال گوناگون درآید.
جن، یعنی پوشیده و پنهان، چنان که به باغ پوشیده از درخت نیز «جنت یا جنان» میگویند و جنیان نیز از آن جهت که به خودی خود (مگر در موارد نادر)، به چشم انسان دیده نمیشوند، جنّ نامیده شدهاند. پس چه بسا برخی، در شرایط خاص خود، جن را ببینند، چنان که ما به خودی خود گازهای موجود در هوا را نمیبینیم، اما برخی در شراط خاص میبینند، تجزیه و ترکیب میکنند و ... .
در قرآن کریم، به گفتگوی "عفریت" که از جنیان بود، با حضرت سلیمان علیه السلام، یا شنیدن آیات قرآن مجید از پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله و ... تصریح شده است.
جنیان، نیز در جهان ماده زندگی میکنند، اگر چه به آسمانهای دیگر راه داشتند. لذا تصریح نمود که در بنّایی و غواصی نیز مهارت دارند.
جنیان، نیز مانند انسان، از عقل و نفس و اختیار برخوردار میباشند، اگر چه در سطحی پایینتر؛ لذا مخاطب وحی هستند، مکلف به بایدها و نبایدها هستند، کافر و مؤمن دارند، و در نهایت به بهشت یا جهنم میروند. چنان که ابلیس لعین خودش از گروه جنیان میباشد.
« وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا » (الکهف، 50)
ترجمه: و [ياد كن] هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم آدم را سجده كنيد پس [همه] جز ابليس سجده كردند كه از [گروه] جن بود و از فرمان پروردگارش سرپيچيد آيا [با اين حال] او و نسلش را به جاى من دوستان خود مىگيريد و حال آنكه آنها دشمن شمايند و چه بد جانشينانى براى ستمگرانند.
مشارکت و همافزایی (سؤال به همراه نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
س 397- سه پرسش دانشآموزان پایههای 7، 8، 9 از معلم، و پاسخهای کوتاه (بخش اول)
http://www.x-shobhe.com/shobhe/8870.html
س 398- سه پرسش دانشآموزان پایههای 7، 8، 9 از معلم، و پاسخهای کوتاه (بخش دوم)
http://www.x-shobhe.com/shobhe/8869.html
- تعداد بازدید : 2365
- 18 مهر 1396
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: پاسخ های کوتاه