حجت الاسلام کاشانی در برنامه سحر [ماه من] گفتند: محبت اهل بیت (ع) اصل دین است و توحید اصلاً توهمی بیش نیست! لطفاً توصیح دهید.

سوالات و شبهات

در مبحث توحید افعالی - آیا خداوند در این دنیا به صورت فعال باعث و بانی رخداد اموری می‌شود؟ یا اینکه خداوند همه چیز را با غرایز و قوانین خاصی آفریده و رخداد وقایع در دنیا را به این غرایز و قوانین سپرده و خود دیگر در این دنیا دخالت فعال ندارد؟
سوره نساء آیه 48: هر آینه خدا گناه كسانی را كه به او شرك آورند نمی‌آمرزد، و گناهان دیگر را برای هركه بخواهد می‌آمرزد ... به عبارت دیگر، صدام حسین، ریگی، بن لادن به خاطر این كه مسلمان هستند و شرك نورزیده‌اند علی رغم جنایات‌شان بخشیده خواهند شد، اما گاندی به دلیل این كه هندو بود و هندو‌ها به چند خدایی اعتقاد دارند، تا ابد در جهنم خواهد سوخت. این باعث نمی‌شود فكر كنیم پروردگار به بت‌ها حسادت می‌كند؟ (لیسانس عمران)
درقرآن قصص انبیایی چون نوح و ابراهیم و موسی (ع) مفصل و مکرر ذکر شده است ولی واجباتی چون نماز و زکات و امثالهم به اجمال آمده؛ درصورتی که علم به واجبات فرض است ولی دانستن قصص انبیاء فضل است. چطور حکیم فرض را به اجمال و فضل را به تفصیل بیان فرموده است؟