پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): چرا به جای تردید در چگونگی نماز یک نمازگزار، در مورد اصل نماز و خواصش تردید میشود؟!
«نماز» مانند یک قرص عمل نمیکند که هر که آن را بخورد، فلان تأثیر را بگیرد، اگر چه همان قرص نیز اگر طبق نسخه پزشک و برنامه و دستور العمل او نباشد، ممکن است اثر سوء نیز بگذارد!
حتی قرآن مجید که برای هدایت تمامی انسانها نازل شده است، نه تنها بر همگان تأثیر مثبت ندارد، بلکه فرمود: «وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا – و بر ظالمین، جز بر خسرانشان نمیافزاید / الإسراء، 82».
البته نه فقط قرآن مجید، یا نماز و ...، بلکه هر خیر و نعمتی همینطور است. آیا علم، قدرت، ثروت، زیبایی، شهرت، محبوبیت و ...، برای همگان مفید واقع میشوند؟! خیر، بلکه حتی مضر هم واقع میشوند، لذا اثر هر نعمتی، به چگونگی مواجه، عملکرد و استفاده از آن بستگی دارد.
همان خدایی که به بندهی مقربش، حضرت موسی علیه السلام فرمود: «أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي – برای یاد من نماز را برپا دار / طه، 14»، و همان خدایی که به تمامی بندگانش امر به اقامهی نماز نمود تا ارتباطشان با خالق و ربشان مستمر و محکم گردد، و همان خدایی که فرمود: «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ – نماز را برپادار که همانا نماز از بدی و زشتی باز میدارد / العنکبوت، 45» و نماز را ستون دین، شاخصهی بندگی و شناسنامهی مسلمانی قرار داد، در آیات دیگری فرمود: «فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ * الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ * الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ ... - پس واى بر نمازگزاران * [همان نمازگزرانی که] در نماز خود سهل انگارى مىكنند * همانان كه پيوسته رياكارى مىكنند ... / الماعون، 4 تا 6»
●- پس نماز نیز ظاهر و باطنی دارد و اگر فقط به همین شکل و ظاهرش بسنده شود، مانند جسد بیروح میماند که تنها خاصیتی ندارد، بلکه حتی متعفن میشود و ضرر نیز میرساند.
●- نماز نیز اصول، فروع، چارچوب و ظوابطی دارد و صرف خم و راست شدن در پنج وقت و بیان چند جمله و لفظ نمیباشد.
●- اثرگذاری نماز نیز مشروط به مسائل ظاهری (مثل وضو، قبله، ارکان و ...) و مسائل باطنی است که سرآمد آنها، "نیت و هدف" از اقامه نماز میباشد؛ چنان که در ابتدای نماز، نیت میکنیم که آن را «قربة الی الله» اقامه مینماییم.
●- چنان که بیان شد، خداوند متعال، نماز را برای استمرار ارتباط و یاد خودش قرار داده است، پس اصل در تلاوت قرآن و اقامهی نماز، همان یاد خداست، چنان که فرمود: یاد خدا بزرگتر است:
«اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ» (العنکبوت، 45)
ترجمه: آنچه را از كتاب (آسمانى) به تو وحى شده تلاوت كن، و نماز را برپا دار، كه نماز (انسان را) از زشتيها و گناه بازمى دارد، و ياد خدا بزرگتر است؛ و خداوند مىداند شما چه كارهايى انجام مىدهيد!
●- تأثیر گذاری مثبت نماز بر انسان، شرایط گوناگونی دارد، که از جمله "تداوم" در آن میباشد، نه این کسی یکبار بخواند، یکبار نخواند، یکبار قضایش را بخواند و ...؛ اینها مشمول همان "ساهون = سهلانگاران" میگردند؛ و دیگر آن که نمازگزار، باید از نمازش "محافظت" نیز بنماید؛ نه این که دو رکعت نماز بخواند، خیلی هم خوب و چه بسا با توجه و اخلاص نیز بخواند، اما سپس با گناهانی، اثر آن را محو و نابود گرداند! نماز مثل یک سرمایهاست، پس ممکن است که کسی سرمایه را به دست آورد، اما نابودش کند:
«إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا ... * إِلَّا الْمُصَلِّينَ * الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ *» (المعارج، 20 تا 23 به بعد)خ
ترجمه: [انسان، کم ظرفیت و بیجنبه آفریده شده است ...]، به غیر از نمازگزاران (آنان که با نماز و ... وصل میشوند) * همانها که همیشه بر نمازشان پایداری میکنند (مداومت دارند).
«وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ * وَالَّذِينَ هُمْ بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ * وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ» (المعارج، 32 تا 34)
ترجمه: و آنان كه امانتها و پيمانهاى خود را مراعات مىكنند * و آنان كه بر سر شهادتهاى خود (در مقام تحمل و ادا) ايستاده و استوارند * و آنان که بر نماز خود مواظبت (و محافظت) دارند.
[آیات این سوره، از 20 به بعد، همه در باره شرایط لازم برای نماز درست و مؤثر میباشد].
●●● – بنابراین، اگر کسی با تلاوت قرآن کریم، منحرفتر شد و یا با اقامهنماز، نه تنها رشد نکرد و از زشتیها و بدیها دور نشد و چه بسا ظالم و جنایتکار هم شد [مثل بسیاری در صدر اسلام یا وهابها و داعشیهای کنونی و ...]، اشکال در خودشان است و ایراد بر خودشان وارد است، نه بر قرآن مجید و نماز و سایر عبادات.
اگر کسی از علم، برای خیانت و جنایت سوء استفاده نمود، از قدرت، برای ظلم به مردم استفاده نمود، از ثروت برای فسق و فساد بهره برد و ...؛ ایراد از اوست، نه از علم، قدرت و ثروت.
مشارکت و هم افزایی - پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی
پرسش:
اگر نماز سبب هدایت میشود، چرا غاصبین، ابن ملجم (خوارج و ...) هدایت نشدند؟! گفتهاند: نماز اول وقت، سبب هدایت میشود؛ اما بسیاری هدایت نشدند؟!
پاسخ (نشانی لینک):
http://www.x-shobhe.com/shobhe/10342.html
پیوستن و پیگیری در پیامرسانها:
کلمات کلیدی:
حقوقی و احکام دعا نماز