برخی واژگان یا آیات را با حروف ابجد محاسبه کرده و میگویند: مثلاً 110 میشود و یا این عدد با آن عدد برابر است؛ این محاسبات تا چه حدی میتواند "حجت و دلیل" باشد؟
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: (ایکس – شبهه): به قول حافظ (ره)
رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم
سر حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم
این سخن بزرگی است، یعنی در عین حال که علم و دانش را "غلط" نمیخوانیم، با اسرار حق نیز شعبدهبازی (علمی یا ...) نمیکنیم.
بدیهی است که حروف ابجد، علم جفر، یا سایر علوم غریبه، سراسر علم هستند و دانشمندان با تقوا نیز از طریق آن به اخباری آگاه میشوند و منحرفین و شیاطین نیز با آنها بازی کرده و یا سوء استفاده میکنند؛ هم چنین هیچ عجیب و قریب نیست که آیات قرآن و برخی از اسماء، منطبق با حروف ابجد یا ... بشوند، اما این "اعداد" نمیتوانند معرفت ببخشند و حجت و دلیل راه باشند.
فرض کنیم، بنده میخواهم بدانم که "صراط مستقیم" یعنی چه و تعین و مصداق آن چیست که بتوانم تبعیت کنم؟ یکی بگوید: یعنی «110» ؟!
فرض کنید یکی به جای ذکر "یا علی"، مرتب بگوید: «110»؟! یا هنگام مطالعه، یا دعا و توسل، بگوید: «السلام علیک یا 110».
نکته - الف:
●- پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، در خطبهی غدیر خم، آیات بسیاری از قرآن کریم را تلاوت نمودند و فرمودند: «ای مردم! این آیات در مورد امیرالمؤمنین است» - سوره والعصر را تلاوت نمودند و فرمودند در مورد ایشان است؛ سپس فرمودند: آن محکمات قرآن کریم که فرمود متشابهات را به آن ارجاع دهید، ایشان است – و سپس فرمودند:
« وَ مانَزَلَتْ آیَةُ رِضاً (فی الْقُرْآنِ) إِلاّ فیهِ، وَلا خاطَبَ الله الَّذینَ آمَنُوا إِلاّبَدَأ بِهِ، وَلانَزَلَتْ آیَةُ مَدْحٍ فِی الْقُرْآنِ إِلاّ فیهِ، وَلاشَهِدَ الله بِالْجَنَّةِ فی (هَلْ أَتی عَلَی الْاِنْسانِ) إِلاّلَهُ، وَلا أَنْزَلَها فی سِواهُ وَلامَدَحَ بِها غَیْرَهُ »
ترجمه: آیه رضایتی در قرآن نیست مگر این که دربارهی اوست. و خدا هرگاه ایمان آوردگان را خطابی نموده به او آغاز کرده [و او اولین شخص مورد نظر خدی متعال بوده است ] . و آیهی ستایشی نازل نگشته مگر دربارهی او. و خداوند در سورهی «هَل أتی عَلَی الإنسان» گواهی بر بهشت [رفتن ] نداده مگر بری او، و آن را در حق غیر او نازل نکرده و به آن جز او را نستوده است.
●- سپس فرمودند: آیهی مبارکهی زیر نیز در حق ایشان است:
«فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنَا وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» (التغابن، 8)
ترجمه: پس به خدا و پيامبر او و آن نورى كه ما فرو فرستاديم ايمان آوريد و خدا به آنچه مىكنيد آگاه است.
●- سپس فرمودند:
« مَعاشِرَالنّاسِ، أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی. ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ (الْهُدی)، یَهْدونَ إِلَی الْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلونَ ».
ترجمه: ای مردم! صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر فرموده. و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند.
●- سپس سورهی مبارکهی "حمد" را از ابتدا تا انتها تلاوت نموده و فرمودند:
« فِی نَزَلَتْ وَفیهِمْ (وَالله) نَزَلَتْ، وَلَهُمْ عَمَّتْ وَإِیَّاهُمْ خَصَّتْ، أُولئکَ أَوْلِیاءُالله الَّذینَ لاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاهُمْ یَحْزَنونَ ».
ترجمه: به خدا سوگند این سوره دربارهی من نازل شده و شامل امامان میباشد و به آنان اختصاص دارد. آنان اولیی خدایند که ترس و اندوهی برایشان نیست.
و سپس چندین آیهی دیگر را تلاوت نمودند و تصریح نمودند که دربارهی امیرالمؤمنین علیه السلام میباشد.
حال یکی این همه صراحت معرفت بخش را رها کند و بگوید دلیل حقانیت این است که جمع جبری فلان کلمه به حروف ابجد فلان میشود و چون برابر است با فلان کلمه، پس لابد منظور چنین و چنان است؟!
صبر و صلاة (استقامت و نماز):
« وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ » (البقرة، 45)
ترجمه: از شكيبايى و نماز يارى جوييد و به راستى اين [كار] گران است مگر بر فروتنان
●- ذکر آیات قرآن کریم در امورد ایشان، در بیانات امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام نیز بسیار است، چنان که در خطبهی معروف "نورانیت"، به حقایقی بسیار معرفت بخش و هدایت کننده دربارهی شخصیت خودشان تصریح مینمایند، از جمله:
«سلمان گفت: عرض کردم ای برادر رسول خدا و هر کس نماز را به پاداشت ولایت شما را به پا داشته است؟ فرمود: آری ای سلمان این سخن خدای تعالی در قرآن عزیز تصدیق کنندهی این حقیقت است که فرمود به "صبر و نماز یاری و مدد بجویید و هر آینه آن را جز بر خاشعان بزرگ و سنگین است.
"صبر" رسول خدا و"نماز" بر پا داشتن ولایت من است. بدین خاطر خداوند متعال فرمود: و هر آینه آن بزرگ و سنگین است (وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ) و نفرمود هر آینه آن دو بزرگ و سنگین میباشند زیرا هر آینه ولایت حملش جز بر خاشعان بزرگ و سنگین است؛ و خاشعان همان شیعیان روشن بین و اهل بصیرت میباشند. و آن هر آینه برای این است که اهل سخنان منحرف از قبیل مرجئه و قدریه و خوارج و دیگر ناصبیان همه به حضرت محمد (ص) اقرار میکنند و در بین آنها اختلافی نیست در حالی که جز گروهی اندک همه در مورد ولایت من اختلاف مینمایند و منکر آنند و در برابر آن لجاج میورزند. و هم آنان کسانی هستند که خداوند در کتاب عزیز خویش ایشان را توصیف نموده فرموده است: "هر آینه آن جز بر خاشعان سنگین است (وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ)".
و خدای تعالی در جای دیگری از کتاب عزیز خویش در مورد نبوت حضرت محمد (صلوات الله علیه و آله) و ولایت من میفرماید: «... وَبِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَقَصْرٍ مَشِيدٍ ... - و چه چاههای آب که معطل ماند و چه قصرهای عالی که بیصاحب گشت / الحج، 45»؛ پس مراد از قصر حضرت محمد است و مقصود از چاه آب معطل، ولایت من است که آن را معطل گذاشتند و انکار نمودند.
نکته - ب:
حال در نظر بگیرید که کسی هیچ یک از این معارف حقه و عمیق را درک نکرده باشد و مرتب بگوید: علی (علیه السلام) به حروف ابجد 110 میشود و فلان موضوع نیز 110 میشود، پس منظور همان است!
یا کسی بگوید: اسلام، دین، نبوت، ولایت و امامت را به من بشناسان؟ و مخاطب در پاسخ برای او یک سری فرمول ریاضی بیاورد مبنی بر این که جمع حروف ابجد فلان موضوع چند میشود و با چه موضوع دیگری برابر است؟
●- آدمی علوم را خلق نکرده است، بلکه فقط کشف میکند، اما مهم هنر استفاده است که به هدفداری و بالتبع برنامه بستگی دارد که مستلزم مطالعه، تعقل، تفکر، تأمل، تدبر، توجه و خلوص میباشد؛ لذا هر علمی و حتی علوم قرآن کریم و احادیث نیز ممکن است برای برخی مبدل به "حجاب اکبر" شود و را به جای درک حقایق و معارف هستی، به بازی بکشاند، چه رسد به حروف ابجد و یا ...؛ بنابراین:
رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم
سر حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم
مشارکت و همافزایی (سؤال به همراه نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
برخی به تطابق عددی اسامی یا اصطلاحات با حروف ابجد استناد میکنند (مثل عدد 110 یا...)! این تطبیقها تا حد میتواند حجّت و دلیل باشند؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/8808.html
عضویت در کانال اختصاصی «ایکس - شبهه»
- تعداد بازدید : 7327
- 20 شهریور 1396
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: گوناگون
نظرات کاربران
سلام آیا کل قرآن کریم به ابجد تبدیل شده.؟
سلام - بعید است